Porträttbild på ärkebiskop Martin Modéus som ler mot kameran.

Svenska kyrkan nationellt

Martin Modéus är Svenska kyrkans ärkebiskop.

När Jesus levde på jorden berättade han om Guds villkorslösa kärlek till människorna. Han visade också hur han vill att vi lever och hur vi är mot varandra och skapelsen – och sprider Guds kärlek vidare. Det är utgångspunkten för Svenska kyrkans arbete idag.

Svenska kyrkans värdegrunddefinierar kyrkans grundläggande värden och värderingar, som vi vill utgå ifrån i både handling och ord. Svenska kyrkan strävar efter varje människas lika värde, arbete för fred, försoning, rättvisa och hållbarhet i harmoni med värdegrunden. Värdegrunden genomsyrar hela vår organisation och verksamhet i Sverige och internationellt. Den är vägledande i arbetet för mänskliga rättigheter, jämställdhet, barnets bästa, en hållbar värld och emot sexuella trakasserier, övergrepp och diskriminering.

Svenska kyrkans teologiska grundhar formats av vår lutherska tradition och historia. Idag finns en pågående dialog om hur kyrkan och teologin ska utvecklas. Svenska kyrkans demokratiska struktur tillåter oss att tillsammans forma och förändra tro och teologi i den värld vi lever i.

Läs mer om Svenska kyrkan på nationell nivå

Församling

Margareta är ordförande i församlingsrådet i Ekenässjön.

Här beskrivs hur Växjö stifts organisation är uppbyggd.

Stift

I Växjö stifts stiftsfullmäktige är Isak Folcker yngst av ledamöterna.

Biskop Fredrik

Växjö stifts biskop är Fredrik Modéus.

"Internationellt arbete är en del av vad kyrkan är"

Marianne Slattegård är med i den internationella gruppen i Kalmar S:t Johannes församling.

Hitta din församling

I Växjö stift finns det 165 församlingar och 336 kyrkor. Hitta din församling här.