Planera dop

Att ordna ett dop för sitt barn är en fantastisk uppgift! Men det kan vara mycket att tänka på. Här kommer några tips och idéer!

Planera ett dop

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser om man vill eller som en stor fest med hela släkten närvarande.
Checklistan längst ner på sidan kan vara en hjälp för dig att förbereda dopet. Använd de punkter som passar dig och tänk på att varken dopklänning eller faddrar är ett krav.

Det första och det viktigaste att tänka på, är att det handlar om ett barn! Och barn är olika! Boka gärna doptid så att det passar med ditt barns rutiner.

Behöver ditt barn ha med sig napp, flaska, favoritleksaken eller snuttefilten - så ta med den! Det är mycket som kan kännas ovanligt och annorlunda också för en bebis i kyrkan - allt folket, orgeln som spelar och prästen som skall döpa... Så allt som kan göra ditt barn tryggt och hemtamt är bra!

Barnet får bete sig precis som det vill på dopet - somna, gråta, leka med prästens kläder, plaska i dopvattnet eller vägra sitta i ena fadderns famn. Samma sak gäller storasyskon och andra barn såklart!

Var gärna i tid i kyrkan, men inte FÖR tidigt så att ni måste stå och vänta och er bebis blir trött, ledsen och orolig. Byt gärna om på dopbarnet i kyrkan. Vi har skötbord och liknande i kyrkorna.

Dopkalas och dopklänning

Dopklänningen är ingen vanlig klänning. Det är en symbol för att växa i sin tro. Har du ingen egen dopklänning i släkten kan du ofta låna en.
Efter dopet brukar de flesta ha någon form av samling, med fika eller mat. Samlingen kan man ha hemma eller hyra någon av kyrkans samlingslokaler. Vid samlingen brukar de flesta ha ett presentbord. Fråga gärna någon vän eller släkting att anteckna vad ni fått från vem då ni öppnar presenterna.

Har man många gäster räcker det oftast mer än väl att bjuda på kaffe och fikabröd. Buffé/gående bord är enklare än att servera eller duka fram mat.

Kom ihåg: man måste ingenting!

Samtal med prästen

Tänk gärna igenom vilka frågor du har kring dopet. Vilka önskemål du har om psalmer och musik. Finns det någon i familjen eller en vän som du vill ska läsa något i kyrkan? Vill du göra en egen dopagenda, tala med prästen.

På dopdagen

Kan du be någon vän ta bilder under dagen? Tag gärna bilder efter gudstjänsten kring dopfunten, glöm inte att ha med dopljuset. Är det ett barndop, ta med ombyteskläder för barnet, och allt annat som du kan behöva.

Koppla av och njut av dopet

Dopgudstjänsten är en speciell stund i ditt liv, njut av den och koppla bort tankarna från allt annat. Känn att själva gudstjänsten bär alla som är där och att prästen är den som leder och ansvarar för gudstjänsten.

Barn är särskilt välkomna i gudstjänsten!

De får gärna röra sig i kyrkan, läsa en bok, rita, eller göra något annat. Tag gärna med något som barnen tycker om att göra. Barnen kan också vara aktiva i själva gudstjänsten genom att t ex dela ut psalmböcker, hälla upp dopvatten. Tala med prästen om detta.

Checklista

• Hur vill du ha dopdagen?
  • När vill du ha dopet?
  • Vilken kyrka vill du vara i?
  • Vilka ska vara med?
  • Vill du ha faddrar och vem ska du i så fall fråga?
  • Vilka psalmer vill du ha?
  • Dopdräkt/dopklänning? Enligt gammal tradition har den som döps vit klädsel vid dop, men du väljer helt själv. Det finns i många av våra kyrkor vita dopdräkter att låna för både barn och vuxna. Annars kanske det finns en att låna av en släkting, en vän eller kanske vill du sy en själv om du inte vill köpa en.
  • Hur vill du fira efter gudstjänsten? Ska det vara ett dopkalas? Var ska det vara, vad ska vi bjuda på, vem kan vi be om hjälp? Alla församlingar har en lokal där dopkalas kan hållas. Det är inte alltid i själva kyrkan utan kan vara i annan lokal i närheten.

Musik och psalmer

Innan dopsamtalet kan det vara bra att ha funderat över psalmer och eventuell annan musik på dopet. Förslag på psalmer och musik finns här:

Händer som spelar på ett piano.

Psalmer vid dop

Det finns många psalmer och andra sånger som passar vid ett dop. Här kan du lyssna på några vanliga doppsalmer.

Mitt dop

Varför dop? Philip valde att döpa sig som 23-åring, Angela är 74 och bär sitt eget dop med sig i fickan. För familjen Gustafsson kändes dop ett självklart val. Utan manus eller förberedda svar talar några personer rakt ur hjärtat om vad dopet har för betydelse i deras liv.