Blåser i piporna
Pandemin satte förstås stopp för Do-orgelns intåg i stiftet till att börja med, men nu har den varit och hälsat på i många församlingar. Åsa Johnssons tanke är att man ska kunna boka den med eller utan henne som workshopledare. Hittills har de flesta velat att hon ska komma med.
– Jag försöker nå ut till kollegerna genom våra kontraktssamordnare, och syftet är att de ska låna orgeln och kunna möta barn i olika sammanhang med den. Det går framåt. Och det är klart att om alla skulle nappa på erbjudandet skulle en orgel inte räcka!
Ett vanligt pass med Do-orgeln brukar ta ungefär en timme. Det börjar med att ledaren visar alla delarna – pipor, tangenter, abstrakter och stomme. Sedan får alla deltagare hjälpas åt med monteringen.
– När jag gör det med barn kommer det många kommentarer, hela tiden, och det är 110 % säkert att de börjar blåsa i piporna och jämföra toner. De är så nyfikna! Jag brukar fråga om de har sett en stor orgel. Och de frågar: ”Kommer vi att kunna spela?”
När orgeln är monterad är det just det de får göra – men någon måste ju sköta bälgen också. Åsa Johnsson beskriver den delen av passet som ”lite som rundpingis”.
– Eftersom man pumpar för hand blir det lätt lite vibrato om man är för snabb, men det är charmigt också, säger hon.
Noga med tonart
Vad kan man spela på en orgel med två oktaver? Åsa Johnsson och hennes kolleger delar med sig av idéer och lyckade arrangemang till varandra, och hon berättar att de har skojat om att använda Do-orgeln på friluftsbröllop på somrarna eftersom det faktiskt går att flytta den.
– Man kan spela Mendelssohns bröllopsmarsch, men man får ju lägga om den ganska mycket, säger hon. Annars brukar barnen få spela några toner var, så att alla hinner, och jag brukar spela något som stämmer med årstiden och gruppen, till exempel ”Bjällerklang” eller någon Astrid Lindgren-melodi. Man får välja tonart noga så att den får plats på klaviaturen! Och det viktigaste är ju alltid att barnen får prova att spela.
Nu finns det också musik som är skriven direkt för Do-orgel – det internationella nätverket har lanserat en tonsättarutmaning och fått in musik som kan spelas med bara två oktaver och med de två stämmorna.