HBTQ+ i Svenska kyrkan

Vellinge–Månstorps församling strävar efter att vara en inkluderande församling, där varje människa är välkommen som den hen är. Vi hjälps åt att motverka alla former av diskriminering och exkludering baserad på sexuell läggning, könsuttryck, etnisk bakgrund, funktionsvariation eller något annat som anges i diskrimineringslagen.

Kärlek och respekt är grundläggande för kristen tro.

Därför låter vi regnbågsflaggan vara synlig. Den representerar mångfald och enhet. Alla människor hör ihop, inte för att vi är likadana, utan för att vi är människor med samma värde oavsett identitet. Regnbågsflaggan i våra fönster och på våra anslagstavlor är ett uttryck för att hbtq+-personer är lika viktiga i församlingen som personer med andra identiteter. Vi vill genom synliggörandet av prideflaggan påminna om det självklara: att alla människor är älskade av Gud, har samma värde och är välkomna här.

Den som upptäcker någon form av negativ särbehandling eller diskriminering ombeds kontakta kyrkoherde Iva-Katharina