Foto: Joakim Carlström / IKON

Bröllop - vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Innan bröllopet har ni ett vigselsamtal med prästen

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigseltal till er.

Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan. Då går ni igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.

Musik och psalmer

Kanske har ni önskemål om viss musik i kyrkan under vigseln? Eller har ni inga idéer alls? Församlingens kantor eller organist träffar er gärna och ger förslag på olika musik, som passar att gå in och ut ur kyrkan till. Kantorn eller organisten vet vilken musik som passar i de olika kyrkorna, och på de olika orglarna. Det samma med psalmer, är det någon som har koll på psalmerna, så är det en kantor!

Ibland har brudparen önskemål om solosång eller något instrumentalt. Ibland kan kantorn eller organisten hjälpa till med det också, om så bara förmedla kontakter.

Ibland finns önskemål om inspelad musik, med en särskild artist. Vi försöker tillgodose alla önskemål, men vi har inte rättigheter att spela upp vilken musik som helst. Spotify har just nu inget avtal med Svenska kyrkan, eftersom de sagt upp det. Därför är det endast möjlighet att spela upp musik från en CD-skiva (köpt, inte bränd). Det går dock inte att göra det i alla kyrkor, med cd-spelare, högtalare, förstärkare mm. Prata med kantorn eller organisten tidigt om detta, så får ni besked.

Vill du läsa mer om musik vid vigsel, kan du läsa på Svenska kyrkans sida. Scrolla ner längst ner, så hittar du förslag på musik och psalmer.

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från Skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.