Foto: Daniel H Hjärtberg

Ekenässjöns kyrka

Ekenässjöns kyrka byggdes i början på 70-talet och är i stilen en modern och stram kyrkobyggnad.

Kyrkan

Upprinnelsen till kyrkobygget i Ekenässjön var en utredning som biskop Elis Malmeström tillsatte i början av 1950-talet, och som skulle försöka utröna vilka orter i stiftet som kunde vara i behov av en småkyrka. Ekenässjön var en av de plaster som ansågs vara aktuella. Men det skulle dröja ytterligare tio år innan planerna för kyrkan tog mer konkret form, även om arbetet pågick hela tiden. I januari 1958 bildades Kyrkliga sykretsen i Ekenässjön med det uttalade syftet att, som det står i protokollet: ”arbeta för småkyrka i Ekenässjön så länge det är aktuellt”. Kyrkliga sykretsen hade sen en årlig försäljning som gjorde att man vid byggande av kyrkan och församlingsgården hade 42 500 kr som kunde omsättas i olika gåvor till kyrkan. Exempel på såna gåvor är kyrkans bildvävnad och kormattan.

Det aktiva arbetet med kyrkbygget startades 1965 med att församlingen köpte ett markområde på ca 13 000 kvm. Arkitekt Per Rudenstam, Jönköping, anlitades, och han kom med ett förslag som godkändes av församlingen och dåvarande Vetlanda landsförsamlings byggnadsnämnd. Ritningarna omfattade förslag till både kyrka och församlingsgård med två olika byggnadskroppar, skilda genom en öppen gång, delvis omslutande en inre gård, där en källa och ett vårdträd utgör centrum. Byggnadstillstånd för församlingsgården beviljades i november 1969. Ett symboliskt spadtag togs på kyrkplatsen där ett enkelt kors av björk sedan tidigare utmärkt platsen för kyrkan och där även gudstjänster hållits under sommartid sedan några år tillbaka. Mot slutet av 1970 stod klockstapeln färdig. Församlingsgården blev klar i december 1970, och den första advent kallade kyrkklockorna till den första gudstjänsten i församlingsgården. Själva kyrkan stod klar 1971 och invigning skedde den 10 december 1971 av biskop Olof Sundby.

Insidan

Altaret, altarringen, dopfuntställningen och predikstolen är tillverkade i furu, och den vackra glasskålen kommer från Ekenäs glasbruk.
Korets lampetter i järnsmide symboliserar de 12 apostlarna.
Altartavlan ger ett ljust och storslaget intryck i kyrkorummet. Det är en  bildvävnad i tre delar där det färgstarka mittpartiet ger uttryck åt lovsång och det ljus som från korset når ut över hela universum.

Kyrkoguiden.se har tillsammans med Vetlanda pastorat spelat in en kortare film om  Ekenässjöns kyrka, du kan se den om du klickar här