Askgravplats

Askgravplats är för dig som vill ha minneslundens enkelhet men ändå vill ha en gravplats med personlig koppling. Det är en gemensam plats, med namn på de gravsatta. Man gravsätter med en koppling till namnets placering.

Askgravplats är ett begränsat område avsett för gravsättning i urna. Det finns namn på de gravsatta, och man gravsätter med en koppling till namnets placering. Gravskicket medför begränsad gravrätt i 25 år med plats för en-två urnor. En avgift tas ut för namnplatta och gemensam skötsel under gravrättstiden.

Området har en gemensam smyckningsplats för ljus och vas med blommor. Inom området finns stenar för placering av namnplatta med den avlidnes namn, födelse och dödsår.

Namnplattan kan kompletteras med make/maka eller en nära anhörig vid dennes bortgång. Namnplattan är gemensam för urngravplatsen och det går inte välja utförande eller typsnitt.

Efter 25 år tas namnplattan bort och lämnas till gravrättsinnehavaren eller omhändertas av kyrkogårds-förvaltningen. Anhörig kan mot kostnad begära att gravrätten förnyas och att namnplattan sitter kvar i en period om ytterligare 15 år.

Gravsättning

Det är inte möjligt att själv bestämma plats för gravsättning i askgravplats men det går reservera en plats bredvid för en nära anhörig, make/maka. Anhöriga får närvarar vid nedsättning av urnan.

Skötsel och smyckning

Kyrkogårdsförvaltningen sköter gravområdet, inklusive smyckningsplats. Smyckning får endast ske med snittblommor och gravljus eller enkel gravlykta.

All smyckning ska ske på den särskilt iordningsställda smyckningsplatsen. Gravljus skall sättas i ljusbäraren på den gemensamma ljushållaren eller på anvisad plats. På mark inom gravplats får varken blommor eller gravljus placeras. Blommor efter begravningsceremoni läggs på anvisad plats.

Egna planteringar, gravdekorationer, kransar, marschaller tillåts ej och vid förekomst plockas det omedelbart bort av kyrkogårdsförvaltningen. Detsamma gäller ljus eller snittblommor som placeras utanför bestämda platser.

Kist- eller urngravplats

Du som vill ha en nära koppling till den bortgångne samt vill kunna smycka och dekorera din gravplats bör välja detta alternativ. Gravrättsinnehavaren ansvarar för grav och gravsten.

Askgravplats

Askgravlund

Askgravlund är ämnat för dig som tilltalas av minneslundens enkelhet, men ändå vill ha en personlig koppling. Det finns en gemensam plats för namn på de gravsatta, men askans placering är anonym.

Minneslund

Minneslunden är en gemensam gravplats med anonym karaktär där avlidnas aska grävs ner eller strös ovan mark. Kyrkogårdsförvaltningen svarar för minneslundens vård och för all plantering inom denna.