Korsberga kyrka

Sockennamnet Korsberga förekommer i skrift tidigast år 1310 och skrevs då Corsbjerg. Namnet har sannolikt sin upprinnelse i den naturbildande korsspricka som finns öster om kyrkan.

Korsberga

Sockennamnet Korsberga förekommer i skrift redan år 1310 och skrevs då Corsbjerg. Namnet har sannolikt sin upprinnelse i den naturbildade korsspricka, som alltjämt kan ses strax öster om kyrkan, som med stor sannolikhet var en forntida hednisk offerplats.

Kyrkan

I Korsberga samlades man redan för omkring 800 år sedan för att lyssna på och lära av historien om Jesus. Förmodligen var det på samma plats som vi har vår kyrka idag. Gamla vägar ledde förbi Korsberga kyrka, som i begynnelsen ska ha varit en korskyrka och mötesplats för förbipasserande.

Den första kyrkan var av trä, men den ersattes vid 1300-talets början av en stenbyggnad, som låg ca 40 meter söder om den nuvarande kyrkan. Denna kyrka beskrivs vid 1800-talets början som "gammal och sprucken" och biskop Esaias Tegnér krävde att ny kyrka skulle byggas. År 1855 lades grundstenen och 1856 togs den halvfärdiga kyrkan i bruk. Den nya kyrkan var ett imponerande tempel med närmare 1000 sittplatser. Kyrkan är en så kallad Tegnérlada. Byggnationens slutsumma uppgick till 3800 riksdaler, inräknat ett otal fria dagsverken. På senare år har de nedersta bänkraderna tagits bort för att ge plats åt andaktsrum och kapprum.

Kyrkans orgel

Orgeln har 19 stämmor byggdes av orgelbyggare Johannes Magnusson. Orglar brukar kallas för instrumentens drottning, och den här drottningen kräver mycket kärlek, vård och omsorg. Kororgeln från Mårtenssons orgelfabrik, har tillkommit på senare år.

Inventarier

Bland inventarierna kan nämnas, en rikt broderad mässkrud med årtalet 1697. En av ljuskronorna från 1700-talet är en gåva från Adam Stålhammar.

Även på senare år har gåvor skänkts till kyrkan; dopfunten i Ölandssten, dopfat i silver, altarkrucifix och vinkanna m.m.

Brudkronan

Kyrkans brudkrona är i förgyllt silver och från 1947. Den skänktes av Emil Johanson, Stocksberg.

Kyrkoguiden.se har tillsammans med Växjö stift spelat in en kortare film om Korsberga kyrka. Du hittar den här.

Korsberga kyrka

Lemnhults kyrka

Lemnhult har en spännande historia om sina kyrkor. Idag finns ruinen kvar av den medeltida kyrkan. Den nya kyrkan stod knappt 30 år innan den brann ner till grunden efter ett blixtnedslag. Men efter två år stod ännu en ny kyrka på plats.

Södra Solberga kyrka

S Solberga tycks tidigt haft starka förbindelser med det andliga livets centrum i Småland, Nydala kloster. Även denna kyrka är en så kallad Tegnérlada.