Minneslund

Minneslunden är en gemensam gravplats med anonym karaktär där avlidnas aska grävs ner eller strös ovan mark. Kyrkogårdsförvaltningen svarar för minneslundens vård och för all plantering inom denna.

Minneslund är ett begränsat område avsett för gravsättning av aska efter avlidna. Grav-skicket medför ingen gravrätt och är helt anonymt. Inga avgifter tillkommer.

Gravsättning

Nedgrävning av aska utförs av kyrkogårdsförvaltningen under värdiga former utan närvaro av anhöriga och man har inte rätt att få veta var den anhöriga är begravd.
Gravsättning i minneslund sker under perioden 1 april till och med 31 oktober. Under övrig tid endast om det är snö och tjälfritt.

Skötsel och smyckning

Kyrkogårdsförvaltningen sköter minneslunden, inklusive smyckningsplats. All smyckning ska ske på den särskilt iordningsställda smyckningsplatsen. Gravljus skall sättas i ljusbäraren på den gemensamma ljushållaren eller på anvisad plats. På mark inom minneslund får varken blommor eller gravljus placeras.

Egna planteringar, gravdekorationer, kransar, marschaller eller annan gravsmyckning tillåts inte och vid förekomst plockas det omedelbart bort av kyrkogårdsförvaltningen. Detsamma gäller ljus eller snittblommor som placeras utanför bestämda platser.

Kist- eller urngravplats

Du som vill ha en nära koppling till den bortgångne samt vill kunna smycka och dekorera din gravplats bör välja detta alternativ. Gravrättsinnehavaren ansvarar för grav och gravsten.

Askgravplats

Askgravplats är för dig som vill ha minneslundens enkelhet men ändå vill ha en gravplats med personlig koppling. Det är en gemensam plats, med namn på de gravsatta. Man gravsätter med en koppling till namnets placering.

Askgravlund

Askgravlund är ämnat för dig som tilltalas av minneslundens enkelhet, men ändå vill ha en personlig koppling. Det finns en gemensam plats för namn på de gravsatta, men askans placering är anonym.

Minneslund