Näshults kyrka

Sin nuvarande tolvkantiga skeppsform fick kyrkan år 1732. Den ursprungliga åldern på kyrkan vet man inte, men det fanns en präst här redan 1283.

Kyrkan

Sin nuvarande tolvkantiga skeppsform fick kyrkan år 1732. Den ursprungliga åldern på kyrkan vet man dock inte, men enligt herdaminnen skall den första prästen tillträtt redan år 1283. Klockstapeln torde vara jämnårig med gamla kyrkan.

Den vackra träkyrkan är ovanligt rik på konsthistoriskt intressanta inventarier, åtskilliga hemförda av socknens herremän som krigsbyten från stormaktstidens fälttåg.

Inventarier

Samtidigt med 1700-talets ombyggnad gjordes de vackra skulpturerna på predikstolen av bildhuggare Sven Segervall, Växjö.

Målningarna på läktarbröstet och i taket gjordes år 1765 av konstnären Magnus Wikander, Västervik.

Det medeltida och magnifika altarskåpet är kyrkans främsta klenod. Altarskåpet är en gåva av kapten Lars Fixenhielm på Kullebo, men dess ursprung är höljt i dunkel, två teorier finns, det ena är att det är ett krigsbyte från Polen, det andra, att altarskåpet skulle ha tillverkats i den berömda Bernt Notkes verkstad i Lübeck på 1490-talet.

Nattvardskalken från 1400-talet tillhör kyrkans dyrgripar. Pantén av förgyllt silver är tillverkad år 1734, vinkannan också den i silver, daterar sig till år 1791.

Kyrkans äldsta textilier är en svart mässhake av sammet, märkt med årtalet 1789.

Orgeln

Kyrkans första orgel fick man redan år 1744, den byggdes av Jonas Wistenius. År 1860 byggdes en ny orgel av Johannes Magnusson. År 1909 ersattes den av en pneumatisk orgel, byggd av Eskil Lundén. Kyrkans nuvarande orgel, med två manualer, invigdes år 1983, tillverkad av orgelbyggare Nils-Olof Berg, Farstorp. Man behöll bara den gamla fasaden.

Brudkronan

Näshults brukkrona är av förgyllt silver, skänkt 1954 av lottakåren och fru Inez Eksäter. Kronan är tillverkad av guldsmed Agne Allvin och är komponerad med inbyggd, stiliserad lyra. Strängarna på lyran är i topparna försedda med kulturpärlor, symboliserande tro, hopp och kärlek. I kronan har infattats oliviner och äkta bergskristaller.

Minneslund

Vid kanten med utsikt ner mot sjön finns en minneslund. Där kan man få sin aska strödd, utan att de anhöriga vet den exakta platsen. Det finns heller ingen egen minnessten, eller namnskylt.

Film

Kyrkoguiden.se har tillsammans med Vetlanda pastorat spelat in en kort film om  Näshults kyrka.  Du kan se den om du klickar HÄR

Nye kyrka

Nye kyrka ligger symboliskt viktigt där tre vägar möts. Det har funnits kyrka i Nye sen medeltiden.

Näshults kyrka

Stenberga kyrka

Redan på 1300-talet fanns en liten kyrka av trä i Stenbergas bygder. Kyrkans ålder har genom en dendrokronologisk undersökning daterats till 1337.