Kyrkans historia och uppbyggnad
Redan på 1100-talet restes den första helgedomen på den nuvarande kyrkans plats. Vi vet att den kyrkan renoverades och byggdes om på 1670-talet. Tyvärr vet vi inte så mycket om dessa första kyrkor.
År 1796-1800 byggdes Vetlanda kyrka om igen. Det blev nu ett enkelt kyrkorum, ändamålsenligt och praktiskt, ljust och rymligt. Väggarna vitkalkades, och taket är ett vitputsat trävalv. Långhus och kor smälte samman.
Det var under nästa renovering, år 1903-1904 som kyrkan fick sin nuvarande karaktär. Den blev treskeppig, förseddes med de karaktäristiska innertaken, och mitt i långhuset de massiva pelarna med valvbågar i två parallella rader. Nu blev det skiftande former och linjer, och skedesonen Karl Ludvig Frids freskomålningar kom med färg och liv in i kyrkorummet.
Målningarna av Frid återknöt till en gammal tradition inom måleriet, som går tillbaka till första kyrkans tillkomst: att med bilder ur Bibeln undervisa till tro och bättring. Under medeltiden var läskunnigheten minimal, Bibeln var på latin och predikan hade en anspråkslös plats. Men ögat spelade en större roll än örat - alla kunde se och tolka bilder. En del hävdar att Frid gått i lära hos självaste Michelangelo! Naturligtvis har han inte det, Frid levde ju 400 år efter sin mästare. Gripen har han använt starka färger, som ändå är i full harmoni med den andliga atmosfären i och kring Vetlanda.
Altartavlan har som motiv Jesus i Getsemane örtagård. Konstnären bakom verket är Johan Gustaf Sandberg (1782-1854). Tavlan målades 1816, och året efter skänktes den till kyrkan av riksdagsmannen Anders Sandsten och hans maka, boende utanför Vetlanda.
Dopfunten är från 1100-talets andra hälft. Det är konstnärligt utförda djur som pryder dopfunten, och de kännetecknar en mästare som verkade i våra trakter under namnet Bestiarius, dvs Vilddjursmästaren. Dopfunten är gjord av sandsten. Den har cuppa (skål), skaft och fot. De vidunderliga bilderna ska vara symboler för de faror, som hotar barnet, innan det genom dopet upptagits i kyrkans gemenskap.