Det var en gång

En utställning om människor och händelser hämtade ur Gotlands dramatiska medeltid av författarna bakom boken "Ett delat land". Pågår 3 till 30 augusti.

Janette Bornmarker och Katarina Söderdahl gestaltar människor och händelser hämtade ur Gotlands dramatiska medeltid. Tillsammans gräver de djupt i det förgångnas skattkista efter historier som hamnat i skymundan. Det är historier som är viktiga att lyfta fram då de har lämnat spår och påverkar oss än idag.

Janette Bornmarker och Katarina Söderdahl är författarna till boken Ett delat land.

Utställningen visar ett urval av bokillustrationer och skisser tillsammans med valda textutsnitt. Bilden spelar en stor roll i deras arbete med att på nå en ny publik som inte brukar läsa historieböcker. Janette och Katarina bjuder även in till författarsamtal där de berättar om utställningen och sitt samarbete.

Vernissage lördag 3 augusti klockan 12 i anslutning till Lördagsmusiken.

Författarsamtal onsdag den 7 augusti 17-19, samt onsdag den 28 augusti 18-19.

Om Janette Bornmarker

Illustratör och bildkonstnär som i bildskapandet använder sig av tuschmåleri med pensel och handgjorda verktyg för texturer som därefter bearbetats digitalt. För bokillustrationerna Ett delat land nominerades Janette 2024 till Bologna Children’s Book Fair Illustrators Exhibition och till The 3x3 Annual Illustration Show i New York. Hon är även Region Gotlands Westfalen-Lippe Stipendiat 2024.

Om Katarina Söderdahl

Konsthistoriker, bildpedagog och konservator. Sedan 1989 arbetar hon med muralmåleri i de medeltida gotländska kyrkorna. Katarina är också förtroendevald i Samfälligheten Gotlands kyrkor som ansvarar för vård och underhåll av de gotländska kyrkorna. Katarinas stora intresset för historia, framförallt för den medeltida konsten, väcktes genom arbetet med dessa. Hon skriver också på en Master om de gotländska kyrkornas dolda symbolik.