Gravsten infälld i berg

Historiska gravstenar

Utanför domkyrkan och på andra kyrkogårdar i Visby finns det stora vackra gravstenar som väcker en och annan fundering om historien bakom.

Bildstenshuggarna från den här tiden var otroligt konstnärliga och prosan både underfundig och framför allt ödmjuk. En del av gravstenarna kan du läsa om här. Det finns många fler stenar på respektive plats som verkligen värda att besöka, inte bara för stenarna utan också för de vackra omgivningarna.

Det har varit väldigt spännande att studera bakgrunden till de här stenarna. Genom dem får vi ta del av andra människors berättelser. Det är något fint i det.

Anna Plahn, byggnadsantikvarie
gravstenar under ett tak

Historiska gravstenar på Norra kyrkogården

Det finns många vackra och riktigt gamla gravstenar här. Bilder och information finns här, för att se alla får du rulla sidan nedåt. Klicka på stenarnas namn.