Livsviktigt våren 2023

Program och sammanfattning från våren 2023.

VÅREN 2023

Porträtt på kvinna, Ebba Witt-Brattström
Foto: Marie Klingspor

HELIGA BIRGITTA: FÖRFATTARE, KLOSTERGRUNDARE OCH FEMINISTISK MYSTIKER
med Ebba Witt-Brattström, Författare och professor emerita i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet
Birgitta Birgersdotter (1303-1373) är Sveriges första världskändis. Hennes levande och blodfulla "Himmelska uppenbarelser", tryckta på latin 1492, är vårt första bidrag till världslitteraturen och har, inte minst genom sitt Mariacentrerade budskap, haft inflytande på den humanisering av kristendomen som i digerdödens spår äger rum under 13- och 1400-talen. Motarbetad av reformationens män, återinträdde hon i det allmänna medvetandet i början av 1900-talet, då som kvinnorörelsens stora förmoder. Än idag har hon något viktigt att säga oss.

Porträtt av en man
Foto: Stina Stjernkvist

VAD GÖR SOCIALA MEDIER MED OSS? ALLT ÄR NYTT – ALLT ÄR SOM DET ALLTID VARIT
med Emanuel Karlsten, journalist
Världen känns så annorlunda sedan vi fick internet. Människor beter sig konstigt, otrevligt och okänsligt. Vad har internet egentligen gjort med oss, samhället och demokratin? Emanuel Karlsten ger några nycklar i att förstå sin omgivning, demokratins utveckling och vilken framtid vi egentligen är på väg mot.

Korthårig kvinna med glasögon

KÄRLEK, SEX OCH RELATIONER – REFLEKTIONER FRÅN ETT TERAPIRUM
med Suzann Larsdotter, auktoriserad sexolog, socionom och terapeut samt legitimerad hälso- och sjukvårdskurator.
I en inspirerande föreläsning berättar Suzanne Larsdotter om kärlek och relationer utifrån sina erfarenheter som parterapeut och sexolog. Våra relationer påverkar vår hälsa, hur kan vi boosta och ge dem bättre förutsättningar? Hur kan vi agera när svårigheter tornar upp sig? Dessutom nya perspektiv på vad både intimitet, närhet och sexualitet kan vara.

KRIG OCH LÖGN: KREMLS ANGREPP PÅ UKRAINA OCH PÅ DET DEMOKRATISKA SAMHÄLLET
med Per Enerud, journalist och författare, till vardags anställd vid Myndigheten för psykologiskt försvar.
Lögnen är ett slags våld. Rysslands härskare har i hundratals år använt lögnen för att dölja våldet, och våldet för att dölja lögnen. Per Enerud utforskar hur ryska staten använt lögn och våld för att härska och erövra, och vad demokratin kan göra för att stå emot lögnen och våldet. Och den svåra frågan: Är ett liv i lögn bättre än en död i frihet?

Man med kavaj, grå bakgrund
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

2 maj
KORSVÄGAR I LIVET OCH SÅRBARHETENS KRAFT
med Ardalan Shekarabi, riksdagsledamot och tidigare minister
Hör Ardalan Shekarabi samtala bland annat om sin bok Korsvägar. I den här personliga berättelsen beskriver han sin väg från Iran till livet i Sverige. Han berättar om barndomens vardag i den iranska diktaturen och människors kamp för demokrati och frihet. Om familjens flykt till det nya hemlandet och tiden som gömd i väntan på det beslut som låter dem stanna. Om det samhällsengagemang som tog honom till posten som minister i Sveriges regering.

Sammanfattningar av Livsviktigt från våren 2023

Ardalan Shekarabi utanför domkyrkan.

"Samtalet är vägen framåt"

LIVSVIKTIGT. Inför säsongens sista Livsviktigt fylldes Stora kapellet till max när Ardalan Shekarabi med sin öppenhet och transparens delade sin berättelse. Vår musiker Linn Smitterberg tolkade kvällens tema med "Gabriellas sång" om rätten att vara sig själv.

Man med axelremsväska

"Demokratin finns i mötet mellan människor"

LIVSVIKTIGT. Tisdagskvällen 25 april samlades besökarna i Stora kapellet inför det näst sista livsviktiga samtalet. Per Enerud fyllde valven med sin intelligens och trygga norrländska dialekt.

Kvinna med glasögon tittar in i kameran

"Njut av buffén"

LIVSVIKTIGT. Under den vackra tisdagskvällen 18 april lekte färgerna och ljuset i domkyrkan. Då passade det alldeles utmärkt med en lika sprudlande och färgstark föreläsare.

Person står och lutar sig mot lyktstolpe

"Adoptera ett troll"

LIVSVIKTIGT. Det blev en humoristisk och kunskapsrik föreläsning när Emanuel Karlsten gästade Sankta Maria domkyrka.

Ebba Witt-Brattström utanför Visby domkyrka

"Varannan damernas i himmelen"

LIVSVIKTIGT. Domkyrkans stora kapell fylldes åter igen då samtalsserien Livsviktigt hade sin vårpremiär. Denna gång välkomnades Ebba Witt-Brattström, författare och professor emerita i nordisk litteratur.

Föreläsningar om sådant som berör

Spännande gästföreläsare med viktiga budskap. Se hela programmet för Livsviktigt våren 2024.