Detalj av konstverk
Lyssna

Min farmor Hédi Fried

Barnbarnet Sanna Frieds utställning i Visby domkyrka om sin farmor.

Utställningen i domkyrkan går att se 11-30 januari. Vernissage blev framflyttad med anledning av stormen i början av månaden till lördag 25 januari ungefär klockan 12, direkt efter Lördagsmusiken som börjar klockan 11.

Sanna Frieds presentation av utställningen

Jag, Sanna Fried, är barnbarn till fyra överlevande från Förintelsen, varav min farmor Hédi Fried är den enda jag lärt känna väl. Hon har haft en särskilt stor inverkan på mitt liv, då mina andra mor/farföräldrar dog tidigt.

Under 2022 började jag arbeta med utställningen Min farmor Hédi Fried, där jag gick igenom farmors fotoarkiv för att försöka förstå henne på nytt. Min farmor var inte som ”andra farmödrar”. Det var visserligen min farmor som gav mig mitt allra första staffli, dukar och oljefärger, men det fanns inga nybakade bullar eller en varm famn hos henne. Hon gav mig istället en inblick i en värld fylld av resor, teater, konst och ett engagemang för mänskliga rättigheter. Hédi Fried var en kvinna som vigde sitt liv åt att förmedla sin historia och arbeta för demokrati. Jag är stolt över henne och känner starka band av kärlek. Hon berörde alla hon mötte och också mig. Hedi har varit med och format den jag är idag.

Farmor var också en affärskvinna och världsvan vagabond, och genom min konst försöker jag förstå och sätta ord på de känslor hon väckte i mig. Mina målningar försöker skildra Hédi som en "vanlig" människa, en ensamstående mamma, farmor och stark kvinna som övervann ofattbara trauman. Jag undrar också vem hon hade varit utan sina traumatiska upplevelser. Det är ett intimt porträtt av en stark kvinna som gått vidare från något ofattbart och levt utanför det som förväntades av henne. 

Mot slutet av 2022 tog vi farväl av farmor, och samtidigt började jag måla utställningen. Farmor hade en omättlig törst för att resa och upptäcka världen, en törst jag ärvt. En plats som fått särskild betydelse för mig är Mexiko, där farmor också tillbringade mycket tid under 70- och 80-talen. År 2023 tillbringade jag i Mexico City, där jag skapade min utställning. Referenser till Mexiko återfinns i mina verk, från en stor medaljong i mexikanskt valnötsträd till en målning på en mexikansk vävd väggbonad med ett Jesus-Maria-motiv som man kan skymta om man vänder på duken. I serien låter jag mig också inspireras av mexikanska surrealistiska kvinnliga konstnärer som Remedios Varo och Dorothea Tanning.

Utställningen visades första gången i Stockholm i maj 2023, på Brillo. Den blev besökt av flera framstående personer, som kulturminister Parisa Liljestrand och tidigare statsministrar Stefan Löfven och Magdalena Andersson. Utställningen fick stor uppmärksamhet i media och blev omskriven i bl.a Dagens Nyheter och jag blev intervjuad i TV4 morgon. 

I utställningen reflekterar jag även över att växa upp som tredje generationens överlevande, vilket jag behandlade i ett panelsamtal tillsammans med Dr. Katherine Hauptman (chef för Sveriges museum om Förintelsen), dokumentärfilmaren Suzanne Khardalian och kulturjournalisten Madelien Levy. Vi är alla tredje generations kvinnor från ett folkmord.

Nu, när utställningen ska visas åter igen, nu tillsammans med Visby domkyrka, känns det som en hedersam uppgift att få chansen att fortsätta sprida denna utställnings viktiga budskap. I skrivande stund befinner jag mig i Mexiko, där jag är inbjuden att arbeta med en ny utställning som har premiär i slutet av januari. Jag är ledsen att inte närvara i Visby själv, men ser ändå en fin koppling till att återigen få vara i det land där jag faktiskt målade hela min utställning Min farmor Hédi Fried. Cirkeln är sluten.

vänligen,

Sanna Fried

Jan 9, 2025, Cabo san jose, Mexiko

SANNA FRIED
Artistbiografi

Sanna Fried är en målare baserad mellan Mexico City och Stockholm. Hennes konstnärliga arbete kretsar kring porträtt, målade med vad hon själv kallar för "magisk realism". Hon arbetar i välbekanta miljöer, men med magiska inslag som förstärker den vardagliga upplevelsen. Betraktaren bjuds in att reflektera och känna nyfikenhet. Genom detta utforskar hon djupare teman, existentiella frågor, samhällsproblem och undermedvetna känslor. Hon ser det som sin konstnärliga mission att genom sitt arbete väcka dialog och förändring.

Drivkraften ligger i att återberätta mångfacetterade och unika livshistorier, ofta med kvinnor i centrum. Sanna bodde i New York i nästan ett decennium (2011–2020). Förutom sitt konstnärliga arbete i New York, arbetade hon även inom modeindustrin, bland annat med Vogue US och Vogue Italia. Hennes år inom modevärlden har haft stort inflytande på hennes konst, särskilt när det gäller hur hon använder fotografi som bas för sina målningar. Fried har också tillbringat längre perioder med att måla i Mellanöstern, Costa Rica, Spanien, Mexiko och Östra Afrika.

Fried fokuserar på att i sitt måleri fånga känslorna, huden, ljuset och energin hos sina modeller och i sina självporträtt. Hon hämtar inspiration från renässansens måleritekniker, och den mänskliga kroppen har alltid varit ett mysterium för henne. Genom sitt måleri söker hon en djupare förståelse för både andra och sig själv.

År 2023 höll Fried sin andra separatutställning i Stockholm. I målningarna och en paneldiskussion skildrade och reflekterade hon över sin mormor, Hedi Fried, en prisbelönt författare och överlevande från Förintelsen. Sanna Fried har ställt ut i många grupputställningar i Mexiko och kommer under våren 2025 att visa tavlor i Visby domkyrka, medverka i en grupputställning i Stockholm samt ställa ut en separat utställning i San Jose del Cabo, Mexiko.  

Fried’s verk finns i privata samlingar i Sverige, Portugal, Turkiet, Mexiko och USA. Sanna Fried driver också en ideell organisation som fokuserar på att tillhandahålla glasögon till unga kvinnor inom konsten. Hon har verkat med sitt projekt i Östra Afrika och kommer under våren 2025 att ta med det till Mexiko.