Byggnationer i domkyrkan

Nyhet Publicerad Ändrad

I september och oktober pågår byggnationer som ska stärka brandsäkerheten i domkyrkan. Kyrkan kommer att vara öppen som vanligt.

Sankta Maria domkyrka ska bli mer brandsäker. Bland annat ska dörrar och rumsavdelare förstärkas och en glasvägg kommer att monteras vid toaletterna.

–Vid händelse av en brand är det här ett sätt förhindra att elden sprider sig så snabbt. Kyrkan blir indelad i så kallade brandceller, säger Rose-Marie Ederlöv, chef för Kyrkogårds- och fastighetsförvaltningen i Visby domkyrkoförsamling.

Kyrkan är öppen

Arbetet påbörjas måndag 2 september och beräknas vara slutfört 25 oktober. Kyrkan är öppen som vanligt varje dag klockan 9-17 under hela den här perioden.

Vissa avspärrningar

En del dagar kommer huvudentrén, den västra porten, vara stängd. Besökare hänvisas då till den södra porten, till Stora kapellet.

I samband med byggnationer kan vissa delar av kyrkan behöva spärra av men det kommer att framgå tydligt med information på plats.