Foto: Sofi Ogestad

”Jämställdhet är brottsförebyggande”

Nyhet Publicerad Ändrad

LIVSVIKTIGT. Många samlades i domkyrkan när Carin Götblad gästade Livsviktigt med det allt för angelägna ämnet unga och gängkriminalitet.

Domkyrkokaplan Petra Guteskär introducerade kvällens gäst och Domkyrkokantor Alma Emilsson kopplade dagens tema till låten Lugna gator.

Carin tydliggjorde läget kring kriminaliteten i Sverige, och konstaterade att Gotland än så länge är förskonat, men att grov brottslighet även finns på vår ö. Vårt samhälle som i mångt och mycket är uppbyggt på transparens, ärlighet och tillit utnyttjas av grovt kriminella och Carin lade ut texten om hur det tar sig uttryck och hur vi hamnade här.

Hon konstaterade inledningsvis att:

Digitaliseringen har gått fort fram och nu behöver lagstiftningen följa därefter.

Carin Götblad

Med tydlighet och personligt tilltal skildrade Carin den krassa verkligheten. Människor utnyttjas på olika sätt på internet. Något oskyldigt och spännande kan snart leda till utpressning och hot. Hon betonade vikten av att det inte är den utsattas fel och att de aldrig får skuldbeläggas om de blivit måltavla och utnyttjats.

Hon konstaterar att det i den stora massan av unga inte skett en negativ trend, snarare tvärtom. Men bland de som rekryteras till gängkriminalitet är det alarmerande siffror som vittnar om att det är allt yngre som rekryteras till allt grövre brottslighet.

Idag används till och med så unga som 14-15 åringar för att utföra mord i konflikter mellan kriminella, inte sällan beställda från ledare som själva befinner sig på tryggt avstånd utomlands där de styr välfärdsbrott och narkotikahandel.

Det märks att Carin är en van retoriker när hon växlar mellan perspektiven. Ömsom talar hon om läget generellt i Sverige och hur allvarlig situationen är, och ömsom växlar hon till att belysa tragedin för de enskilda.

Vi som åhörare fick en större inblick i den våldseskalering som skett, dess orsaker och verkan. Många drabbades under kvällen av den dystra utvecklingen som presenterades men Carin landade i hoppet och lade stor tonvikt vid hur vi kan förebygga kriminaliteten.

Hon ser ett behov av större insatser för integration av människor i ytterområden och konstaterar att:

Vi behöver också vara stolta över vårt hundraåriga jämställdhetsarbete och både stå upp för det och lära ut det.

Carin Götblad

Carin förklarade att forskning visar hur jämställdhet förebygger brottslighet.

När det gäller att stoppa rekryteringen till kriminalitet bland unga är det viktigt att tidigt uppmärksamma riskfaktorer såsom dålig impulskontroll, aggressivitet, brist på empati och andra avvikande beteende. Ju tidigare insats ju större chans att förhindra en eskalering.

Det märks att hon står på en erfaren och kunnig plattform när hon inspirerat talar om vikten av att vi alla engagerar oss i barnen vilka ofta söker bekräftelse och uppmuntran. De vill hjälpa till och få beröm.

Vi har goda kunskaper, vi måste bara våga använda dem.

Carin Götblad

Carin förordar att etik och moral ska ingå i skolschemat. "Barn är nyfikna på rättvisa och behöver rusta sig för att stå emot frestelsen när den kommer. Barn är kloka och vill prata om viktiga saker. Om vi lär barn om etik och moral behövs inte några mobbningsprojekt" konstaterar hon.

För att ändra på den nedåtgående spiralen behöver hela samhället hjälpa till. Sverige har en historia av starka folkrörelser, Carin föreslår en folkrörelse mot brottslighet och för inkludering, eftersom de hör ihop. Hon återkom flera gånger till att alla kan göra något och att det tillsammans har potential att förändra.

Hon påminde om vikten av att fortsätta ha tro och tillit till människan. Som medmänniska behöver du våga stå emot, vara uppmärksam och inkludera andra.

Bjud in, gör det lilla. Du behöver inte göra så stora saker, men det sätter dig i ett mindset och på det sättet får vi ett mer inkluderande samhälle.

Carin Götblad

Avslutningsvis konstaterar Carin att hon inte har en gudstro men ”Jag brukar säga till min personal att Tio Guds bud är alldeles utmärkt att leva efter.”

Under frågestunden lyftes frågor som: ”hur kan vi stoppa de kriminellas inkomster?”, ”vad tycker du om att sänka straffåldern?”, ”hur kan jag som enskild människa våga stå upp utan att själv bli drabbad?” och ”vad är kyrkans roll?”.

Carin Götblad i domkyrkan
Carin Götblad i domkyrkan Foto: Sofi Ogestad

Hon har verkligen sått ett frö för engagemang.

Besökare