kvinna mellan två husväggar
Foto: Lillebi Sundqvist

”Jag har fått så mycket av kyrkan”

Nyhet Publicerad

De andra i familjen var inte intresserade så Linnea gick själv till kyrkan. Kanske var det där i kyrkbänken som hon bestämde sig för vad hon skulle bli när hon blev stor.

Linnea Tibell är kantor i Stenkumla och kyrkorådets ganska nytillsatta ordförande i Visby domkyrkoförsamling.

Att hon skulle jobba med musik hade hon redan bestämt sig för som barn. Målet var att bli musiklärare vilket hon också utbildade sig till. Möten med människor och att få undervisa i musik, det är jätteviktigt för Linnea. Hon älskar att arbeta med körer, en passion hon verkligen får utlopp för i sitt yrke. Själv är hon med i renässansensemblen Ad Fontes.

Utöver arbetet som kantor är hon fackligt förtroendevald för kyrkomusikerna i Sveriges lärare, som tidigare hette Lärarförbundet. När hon för några år sedan fick frågan av en dåvarande kyrkorådsledamot om att även vara med i kyrkorådet blev det ett självklart ”ja”.

Bestämde sig tidigt

Hon sökte sig tidigt till kristendomen. Resten av familjen hade inget intresse för det kyrkliga men som barn gick Linnea själv till kyrkan. Hon är den enda av sex barn i syskonskaran, som är döpt och konfirmerad.

–Det var någonting som drog, en plats jag trivdes på. Jag önskar att fler människor ska få uppleva den, känslan av att hitta hem, som jag kände när jag kom till kyrkan.

–Jag har fått så mycket av kyrkan och nu kunde jag hjälpa till.

Efter en tid som ledamot och vice ordförande blev hon i början av 2024 vald till ordförande. Det är ett stort uppdrag vilket givetvis ibland kan kännas utmanande. Med sin erfarenhet inom facket och uppdrag i andra föreningar beskriver hon sig själv, lite blygsamt kanske, som hyfsat bra på förenings- och styrelsearbete.

–Jag känner mig också väldigt trygg i kyrkan och vad den står för och jag har många kunniga och bra människor omkring mig. Vi jobbar tillsammans. Och jag lär mig fortfarande.

Det beskriver nog Linnea Tibells personlighet ganska bra. Nyfiken, driftig och målinriktad.

Jag har fått så mycket av kyrkan och nu kunde jag hjälpa till.

Linnea Tibell, ordförande i kyrkorådet

En viktig plats för de unga

Visby domkyrkoförsamling har en ny församlingsinstruktion, det vill säga riktlinjer som talar om vad församlingen ska arbeta med. Den tydliggör att kyrkans roll är att vara en del i samhället. Som ett led i det har församlingen tillfört några nya tjänster, bland annat med inriktning mot ungdomar och unga vuxna. Linnea ser fram emot vad det arbetet kan bidra till.

–Jag vet att vi behövs och den värdegrund vi har behövs också i ett samhälle som för många kan kännas ganska hårt och kallt. Det är så härligt att träffa ungdomarna som känner att de verkligen kan vara sig själva här. För en del är församlingens olika mötesplatser de enda tillfällen där de kan slappna av och bara vara utan att fundera över vad andra ska tycka.

Uthållig i spåret

Linnea tycker om att springa och gärna långt, inte så långt som ett maraton men det är ett mål som hägrar. Innan hon fyller 50 ska hon springa ett maraton så hon har några år till på sig. Den här sommaren blir det dock en halvmara.

– Jag är inte så snabbt men jag är seg. P18-spåret är bäst för löpning om du frågar mig. Det finns också en häftig runda vid Kinnerstugan, en slinga på 14 kilometer. Den är riktigt äventyrlig och går upp på en klint och så ser man havet.

Kvinna sitter vid stenmur, park med träd i bakgrunden
Linnea Tibell, ordförande i kyrkorådet Foto: Lillebi Sundqvist