Foto: Lillebi Eriksson

”Kulturen är hjärtat i samhället”

Nyhet Publicerad Ändrad

LIVSVIKTIGT. Gotland erbjuder inte bara vackra miljöer och fin natur, Gotland har mer drag under galoscherna än så och det ska vi visa upp. Det tycker Gotlandsbolagets vd, Håkan Johansson, en av de paneldeltagare som gästade Livsviktigt.

Panelsamtalen i Livsviktigt utgår från regionens vision Vårt Gotland 2040. Nu har det andra och sista av årets panelsamtal i domkyrkan ägt rum. Rubriken för kvällen: Kultur, kulturmiljöer och utveckling av Gotlands attraktionskraft.

Medverkande i panelen: Peter Lindvall, Gotlands regiondirektör, Håkan Johansson, vd, Gotlandsbolaget, Therese Löfgren Weinebrandt, Gotlands besöksnäring, Louise Hoffman Borgö, världsarvssamordnare, Region Gotland, Jenny Westfält, museichef, Gotlands museum, Magnus Olsson, verksamhetsledare, Visby centrum, Inger Harlevi, ordförande i kyrkorådet samt Linnea Tibell, vice ordförande.

Anna Lundgren, domprost och kvällens moderator frågar panelen på vilket sätt kultur kan påverka samhället.

– Kulturen är hjärtat i samhället och det som gör att man vill fortsätta framåt. Kultur är också historia. Vi bär med oss det överallt, svarar Linnea Tibell, vice ordförande i Visby domkyrkoförsamlings kyrkoråd.

Moderator Anna ställer en direktfråga till Louise Hoffman Borgö, världsarvssamordnare: Hur hänger ett världsarv ihop med samhällsutveckling?

– Ja, det kan man fråga sig. Världsarven har också förändrats. Världsarvskommissionen fyller 50 år i år. I början jobbade man med att framför allt rädda platser och lyfta fram dem som monument. Idag använder man världsarv mycket mer som plattform för samhället. Kultur öppnar upp oss och våra sinnen och vi blir mer kreativa och innovativa. Just nu arbetar vi i ett projekt om hållbar turism där vi bjudit in en konstnär som ska spegla bilden av Gotland och på sätt ge oss lite nya idéer om hur vi kan titta på oss själva. Jag tycker att det är viktigt att vi kan skapa tillsammans med konstnärer och kulturskapare även i andra frågor än just kultur, svarar Louise Hoffman Borgö.

Anna Lundgren fortsätter att fråga panelen.

– Det står i visionen Vårt Gotland 2040 att man ska använda sig av attraktivitetsskapande faktorer. Vad är det för några?

Håkan Johansson, vd, Gotlandsbolaget:

–Vi gör ju väldigt mycket för att peka på Gotland. Mycket av Gotlandsbolagets exponering handlar om att locka besökare på högsäsong. Jag tycker att vi ska utveckla det. Vi ger en bild av att hit kommer man för att växla ned och att det är lite mañana på Gotland. Vi missar att många företagare har mer fart under galoscherna här än på många andra ställen. Jag tror det är bättre att beskriva att det puttrar i grytan på Gotland året runt. Det kan vi göra mer av.

Panelsamtalet fortsatte med ämnen som berörde världsarvsvärde, vad det kostar att resa till och från Gotland, mottagandet av tillfälliga besökare och hur Gotland kan paketeras för olika stora plånböcker.

Det var många och intressanta frågor och diskussioner som öppnades under kvällen och dessa fortsatte även under fikastunden efteråt.

De livsviktiga samtalen fortsätter

Föreläsningsserien Livsviktigt fortsätter. Under våren 2023 gästas domkyrkan av nya spännande gästföreläsare. Mer information kommer framöver.

Här kan du se hur höstens program sett ut och vad föreläsningarna har handlat om: Livsviktigt hösten 2022