Foto: Lillebi Eriksson

”Livet är så mycket mer”

Nyhet Publicerad Ändrad

LIVSVIKTIGT. Det var stor uppslutning i domkyrkan då Anna Lindman, religionsjournalist, inledde föreläsningsserien Livsviktigt.

Domprost Anna Lundgren inledde kvällen med att välkomna alla som kommit till premiären av domkyrkans nya föreläsningsserie Livsviktigt.

– Det är med både stolthet och glädje som vi bjuder in till Livsviktigt. Vi hoppas att de här kvällarna kan ge oss näring för egna funderingar och stimulera reflektion och samtal kring det liv som vi alla delar på olika sätt.

Religion - på gott och ont

Första gästföreläsaren i Livsviktigt var Anna Lindman. Hon började som religionsjournalist för 20 år sedan och har bevakat en rad händelser i olika religioners namn, bland annat i en teveserie om Knutby.

– Jag har sett religionens baksidor, när religion och extremism och dogmer gör människor rädda och lydiga, berättade Anna Lindman under sin föreläsning Religion - på gott och ont.

Hon belyste hur farligt det kan bli när människor missbrukar andra människors längtan efter andlighet. Under kvällen var just andlighet ett viktigt ämne, glädjen i att uppleva den och hur olika den kan upplevas.

– Livet är så mycket mer än den där Instagram-ytan vi har omkring oss, där vi ska maximera våra liv och förväntas vara lyckliga. Det är ett oerhört krav att lägga på mänskliga axlar för livet är inte bara lycka, det är så mycket mer.

Frågor och fika

Det var ett fullsatt kapell i domkyrkan och nog väcktes en och annan tanke under valven. Efter frågestund och fikastund med fortsatta intressanta samtal, kunde den som ville delta i en enklare kvällsmässa. Den leddes av prästen Petra Guteskär som också är projektledare för Livsviktigt.

Samtalen fortsätter

Tisdag 11 oktober klockan 18.30 välkomnas ännu en gästföreläsare till domkyrkan. Det är överste Magnus Frykvall, chef Gotlands regemente.

Här kan du läsa vad han ska prata om.

Höstens program med gästföreläsare som kommer till domkyrkan i höst.