Rådjur på kyrkogården

Nyhet Publicerad Ändrad

Det går inte att hålla vilda djur borta från kyrkogården men vi kan tillsammans försöka göra den mindre intressant för dem.

Rådjur äter inte bara av växterna, de drar också upp plantor. Det här problemet är inte unikt just för kyrkogårdar utan förekommer även på andra privata och offentliga platser på Gotland.

Det finns inga som helst garantier för att rådjuren inte ska stöka till eller äta upp det du gärna skulle vilja ha kvar. Du som sköter om en grav kan försöka med växter som rådjuren verkar tycka mindre om än andra. Se faktaturan.

Det finns också tips om det här på anslagstavlorna på Norra kyrkogården där rådjur tycker om att vara i och med den omkringliggande naturen.

Rådjur brukar inte gilla...

• Akleja

• Vallmo

• Vintergäck

• Vivor

Källor: alltomtradgard.se, odla.nu, tradgard.ord. Listan är sammanställd av kykogårdskonsulent Eva Grönwall, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation.