Ardalan Shekarabi utanför domkyrkan.
Foto: Sofi Ogestad

"Samtalet är vägen framåt"

Nyhet Publicerad

LIVSVIKTIGT. Inför säsongens sista Livsviktigt fylldes Stora kapellet till max när Ardalan Shekarabi med sin öppenhet och transparens delade sin berättelse. Vår musiker Linn Smitterberg tolkade kvällens tema med "Gabriellas sång" om rätten att vara sig själv.

Vi känner honom som riksdagsledamot och som Sverige socialförsäkringsminister och civilminister. Han har en juristexamen i botten och har kommit till ön för att samtala med oss utifrån sin bok Korsvägar, en personlig berättelse om hans väg från Iran till livet i Sverige.

Ardalan tackade flera gånger för inbjudan att komma till Visby domkyrkoförsamling och Livsviktigt. Han påpekade vikten av denna typ av samtal, där en kan tala om hur det är att vara människa i vår tid.

Han började med att beskriva sin barndom som en tid av sökande av identitet:

Om den jag var och den jag ville vara.

Ardalan Shekarabi

Han beskrev mötet mellan sin iranska identitet och den vilsenhet som uppstod i det samhälle som var dramatiskt annorlunda.

Ardalan varvade sina fängslade och personliga reflektioner med väl valda stycken från sin bok. En sådan läsning var om familjens ansökan om att få svenskt uppehållstillstånd. De fick avslag vilka alla undertecknas av ytterst ansvarig minister, denna gång Mona Sahlin. Tjugo år senare visar sig livets mystiska vägar när han som SSU:s ordförande står och kampanjar bredvid henne.

Ardalan omnämner tiden i Iran med ord om en extrem förändring i samhället. Från öppenhet, frihet och möjligheter till en tillvaro bäst beskriven med scener ur The Handmaids tale.

Fundamentalisterna könssegregerade befolkningen. Moralpolisen tog över gatorna. Det skedde en utrensning av oliktänkare samt etniska och religiösa minoriteter.

Rädslan för att bli gripen av moralpoliserna var lika vanligt som ljudet av flygplan.

Ardalan Shekarabi

Hela kapellet lyssnade andäktigt när han beskrev flykten bort från förtrycket. Den totala ovissheten dominerade tillvaron i väntan på besked kring uppehållstillstånd, en tid beskriven som den värsta i hans liv.

När de fick nekande besked beslöt sig familjen för att gå under jorden. Påfrestningarna blev för stora, så de ringde polisen och angav sig själva. Med väskorna packade och redo att lämna landet knackade polisen på dörren, de hade på grund av politiska skeenden nu fått uppehållstillstånd i sista minuten.

2015 stod Ardalan själv som ytterst ansvarig för den stora flyktingvågen då han var civilminister. På naket och ärligt vis tog han med oss in i det etiska dilemma som uppstod.

Jag låg vaken och grubblade om nätterna, det var det svåraste beslutet i mitt liv. Till slut insåg jag att jag måste söka stöd och kontaktade ärkebiskop Antje Jackelen för vägledning.

Ardalan Shekarabi

Vi möter en man med ärliga reflektioner om livets svårigheter.

Jag insåg att vi alla gick runt med tvivel. Det hade varit nyttigt att vara transparanta i sina tankar, när den politiska processen inte var det. I politiken och livet behöver vi lyfta både inre och yttre konflikter.

Ardalan Shekarabi

En besökare konstaterar efteråt att Ardalan är:

En man fylld med kärlek för sina medmänniskor.

Olle Hammarberg

Gång på gång konstaterar Ardalan att samtalet Livsviktig inbjuder till är vägen framåt. Ett forum där mötet människor emellan fördjupas, där det ges en möjlighet att stimulera till vidare reflektion kring de existentiella frågorna. Vi håller med. Därför hoppas vi i höst kunna erbjuda en tredje omgång av LIVSVIKTIGT.

Tack för denna säsong!

Här finns sammanfattningarna från de tidigare samtalen.