Foto: Lillebi Eriksson

"Ta aldrig bort någons dröm"

Nyhet Publicerad Ändrad

LIVSVIKTIGT. Att vara nyfiken, tala sanning och fokusera på det som är bra. Det är tre av Sylves Söderstrands motton och bevisligen har det fungerat bra.

När Sylve Söderstrand gästade Livsviktigt i domkyrkan blev det ett samtal som i mångt och mycket handlade om att våga fråga sig själv om vem man vill vara.

Han har varit förbundskapten i Svenska Ridsportförbundet, landslagsryttare med medaljer från såväl EM som VM och OS samt varit skolchef på ridskolan Strömsholm. I dag bor han i Västerhejde och engagemanget för hästsporten är fortsatt stort, inte minst på Gotland.

I botten är han ridlärare och var som instruktör tidig med den mentala träningen.

–Redan på 1980-talet jobbade jag med positivt tänkande. Letar man bara fel så hittar man bara fel. Gör man en runda på hoppbanan är det vanligt att ryttaren bara ser på de 5 procent som gick mindre bra och ser inte resten, de 95 procent som var perfekt.

Den stödjande funktionen

Att se det som går bra och att ständigt vara nyfiken. Det är två framgångsfaktorer som Sylve tar fasta på. Han berättar att som ledare och instruktör är det viktigt att inte förminska någon annans mål.

–Man ska inte underskatta vad folk vill och drömmer om. Min uppgift är att supporta dem. Ta aldrig bort någons dröm.

Konflikter kan vara bra

Sylve berättar varmt om sin konfirmationstid där de stora frågorna fick utrymme.

–Kyrkan är verkligen en plats för både glädje och sorg men framför allt för eftertanke och de existentiella frågorna. Det är viktigt att fråga sig själv: Hur är jag och hur vill jag vara?

Ett rättesnöre för Sylve är att vara ärlig. På lögner kommer man helt enkelt ingen vart tycker han. Konflikter är också viktigt.

–Jag tycker att konflikter är jättebra, om man reder ut dem. Om man gör det kommer det oftast ut något väldigt bra av det. Man vet var man har varandra och hur man ska gå vidare.

Nyfikenheten har tagit honom långt och den verkar inte på något sätt avta. Just nu jobbar han i en projektgrupp som ska planera en stor hästshow, där den yngsta i projektgruppen är 24 år och den äldsta 82.

–Det är en otroligt stimulerande dynamik i den här gruppen, innovativt och nytänkande. Samtal mellan både unga och äldre, det berikar jättemycket.

Samtalen fortsätter

Tisdag 25 oktober klockan 18.30 är det dags för Livsviktigt 2040. Då blir det panelsamtal som bygger på regionens vision Vårt Gotland 2040.

Höstens program med gästföreläsare som kommer till domkyrkan i höst.

Livsviktigt. Sylve Söderstrand och prästen Petra Guteskär samtalar om saker som berör. Foto: Lillebi Eriksson

Det är viktigt att fråga sig själv: Hur är jag och hur vill jag vara?

Livsviktigt. Axel Petersson, församlingspedagog, stod för kvällens musik. Foto: Lillebi Eriksson