Foto: Linda May Dahlström

Fastigheter och kulturarv

Svenska kyrkan ansvarar för landets största sammanhållna kulturarv.

Vårt gemensamma kyrkliga kulturarv, som är skyddat enligt lag, sträcker sig bortom bara kyrkobyggnader. Det inkluderar hela kyrkomiljöer såsom klockstaplar, kyrkogårdar, kyrkotomter och inventarier. Inom vårt stift finns över 100 kyrkor, varav 92 är bevarade medeltida kyrkor. Detta är en ovärderlig skatt av kulturarv som måste bevaras och kontinuerligt vårdas. För att uppfylla detta syfte bildades Samfälligheten Gotlands kyrkor 1984. Utöver detta finns en rad andra byggnader som kräver regelbundet underhåll. Skötseln av kyrkorna regleras av både Kyrkoordningen och allmän lagstiftning, vilket innebär att en komplex uppsättning av lagar, regler och tillstånd behövs för att förvalta en kyrka. Våra församlingar visar ett starkt engagemang för sina kyrkor, vilket är avgörande. Det finns en önskan att aktivt använda kyrkorna, att vårda och bevara dem samtidigt som man är öppen för förnyelse och förändring.

Fastigheter och kulturarv

Svenska kyrkan är ansvarig för den största sammanhållna delen av det svenska kulturarvet. I ett internationellt perspektiv har Sverige som få andra länder ett stort antal välbevarade byggnader med tillhörande inventarier från en period om mer än 1000 år.

Samfälligheten Gotlands kyrkor

Gotlands 92 bevarade medeltidskyrkor är ett oskattbart kulturarv som måste bevaras och ständigt vårdas. 1984 bildades Samfälligheten Gotlands kyrkor för detta ändamål.

Stiftsstyrelsen har fattat beslut om fördelningen av kyrkoantikvarisk ersättning (KAE) för ramår 2024 och delvis ramår 2022-2023 och 2025. Att fatta beslut om flera ramår har möjliggjorts av den nya fördelningsmodellen.