Tofta kyrka exteriört inklädd med byggställningar
Foto: Rebecka Svensson

Nu är det klart: Så blir stödet för bevarandet av kyrkligt kulturarv i Visby stift

Tilldelningen av Kyrkoantikvarisk ersättning (KAE) har skiftat över åren men aldrig har vi behövt ge avslag till en så stor andel av ansökningarna som i år. Stiftsantikvarie Rebecka Svensson uttrycker sin oro: ”Vi skulle behövt ytterligare 14 007 000 kronor vilket ganska exakt motsvarar hela Visby stifts årliga tilldelning av KAE”.

Under perioden 2021 – 2025 får Visby stift får årligen 15 117 000 kronor att fördela ut. Pengarna får användas under en två-årsperiod. Fördelningen inom stiften sker på våren och beslutas av stiftsstyrelsen, vilket nu har gjorts.

Rebecka fortsätter att belysa de växande utmaningarna: "Vi behöver arbeta med att förlänga underhållsintervallen samtidigt som vi ser att klimatförändringar gör att vi behöver ta höjd för mer regn och fuktigare klimat. Som exempel kostade bara taket på Tofta kyrka 3 miljoner kronor att lägga om."

Svenska kyrkan och staten kom år 2000 överens om att kyrkan ska få ersättning för vården av Sveriges största sammanhängande kulturarv. Men denna ersättning har inte justerats. Den räknades fram 1996 vilket innebär att den inte längre motsvarar dagens behov. Behoven är akuta: underhållsskulden växer och risken för skador och dyrare insatser ökar över tiden.

Visby stift tog tidigt initiativ för att bevara stiftets kyrkor genom bildandet av Samfälligheten Gotlands kyrkor 1984, men detta är inte tillräckligt för att täcka de omfattande behoven. En nationell insats och ett tydligt åtagande från riksdagen krävs för att säkerställa överlevnaden av vårt kyrkliga kulturarv.

För mer information kontakta:

Rebecka Svensson, stiftsantikvarie Visby stift Telefon: 0498-40 49 14 E-post: rebecka.svensson@svenskakyrkan.se

Christer Engelhardt, stiftsdirektör Visby stift Telefon: 0498-40 49 19 E-post: christer.engelhardt@svenskakyrkan.se

Mer information finns tillgänglig via följande länkar:

Kyrkokansliets pressmeddelande om fördelningen av KAE

Svenska kyrkans årliga redovisningsrapporter till regeringen om KAE

Samfälligheten Gotlands kyrkor