Han får arbetet som stiftsdirektor i Visby stift

Nyhet Publicerad

Nu är det klart vem som får uppdraget som ny stiftsdirektor för Visby stift. Den 30 september tillträder Patrik Ågren tjänsten.

-  Patrik har lång och gedigen erfarenhet av ledarskap från olika befattningar inom näringslivet. Han har under de senaste åren framförallt arbetat med förändringsarbete inom företag och organisationer. Det är kompetenser som Visby stift behöver i det utvecklingsarbete som har påbörjats med att fördjupa församlingslivet och därmed bidra till att kyrkan blir en allt större samhällsaktör, säger biskop Erik Eckerdal och lägger till: Här ser jag också att Patriks erfarenheter av att ha arbetat med sälj- och marknadsföring på ledande befattningar kommer att komma till nytta.

Patrik Ågren efterträder stiftsdirektor diakon Christer Engelhardt som efter tio år som stiftsdirektor i augusti tillträder tjänsten som församlingsdiakon i Visby domkyrkoförsamling.

- Jag gläds över att ha fått uppdraget som stiftsdirektor, säger Patrik Ågren, och ser fram emot att tillsammans med biskop Erik och övriga medarbetare bidra till en levande kyrka på hela Gotland med en allt större betydelse för ett gott samhälle.

Patrik Ågren har arbetat både som anställd och konsult med förändringsarbete i olika företag och organisationer, senast på Postnord där han var chef för ledarskap och kompetensutveckling. Han har tidigt i karriären även arbetat som officer och är i dag reservofficer.

Patrik bor i Stockholm, men har sedan tolv år fritidshus i Västergarn och kommer att veckopendla.

-Jo så blir det. Det här är inget ”sitta hemma och jobba” uppdrag, påpekar han.

- Det är positivt att vi nu har kunnat rekrytera Patrik Ågren. Hans erfarenheter och kompetens är ett värdefull tillskott i det utvecklingsarbete som har påbörjats i Visby stift, säger biskop Erik Eckerdal.

Tjänsten förordnande gäller på två år.

Stiftsdirektorn är biskopens närmaste medarbetare och ansvarar för stiftskansliet.

För frågor eller ytterligare kommentarer från Patrik Ågren eller biskop Erik, var vänlig kontakta:

Lars Bäckman
Tf stiftskommunikatör