Foto: Linda May D.

Visby stift köper Gotlands Sjukhem

Stiftelsen Gotlands Sjukhem som är Gotlands äldsta äldreboende, grundat 1869 av prinsessan Eugénie, och Visby stift är överens om att verksamheten överlåts till Visby stift. Överlåtelsen sker genom förvärv av fastighet och verksamhet.

Parterna är överens om att en överlåtelse av verksamhet och fastighet till Visby stift är ett naturligt steg för att långsiktigt utveckla sjukhemmets verksamhet. Stiftelsen har genom sina stadgar från 1869 nära band till domkapitlet i Visby stift och verksamheten kan fortsätta att bedrivas på kristen grund med människokärlek i centrum.

-          Vi ser överföringen till kyrkan som ett naturligt steg, säger Anders Fritzell, styrelseledamot Gotlands Sjukhem. Genom att överlåta verksamheten till Visby stift förstärks den finansiella situationen för Gotlands Sjukhem. Detta medför en långsiktig trygghet som möjliggör en positiv utveckling av verksamheten för lång tid framöver, vilken skall fortsätta att bedrivas i enlighet med vad prinsessan Eugénie har föreskrivit.

-          För Visby stift är ett förvärv av verksamheten ett naturligt steg mot bakgrund av stiftets långa relation och engagemang för Gotlands sjukhem säger biskop Erik Eckerdal och fortsätter: Genom köpet utvecklar vi kyrkans engagemang här på Gotland och det är ett steg i stiftets arbete för att bli en större aktör för ett gott och mänskligt samhälle. Därtill kommer att Svenska kyrkan som helhet bli en större arbetsgivare för gotlänningar jämfört med idag.

Överlåtelsen av verksamheten och fastigheten förväntas slutföras i sin helhet den 3 januari 2025 och förutsätter godkännande från Region Gotland och Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Visby stiftsstyrelses beslut ska även fastställas av Gotlands Sjukhem senast den 22 maj och av Visby stiftsfullmäktige den 23 maj.

Om Stiftelsen Gotlands Sjukhem

Prinsessan Eugénie grundade stiftelsen Gotlands Sjukhem 1869 med målet att tillhandahålla individuell vård och omsorg för äldre personer som lider av långvarig sjukdom på Gotland. Stiftelsen är icke vinstdrivande och dess angelägenheter hanteras av en styrelse bestående av olika ledamöter, inklusive biskopen i Visby stift som enligt stadgarna är ordförande och domprosten som är ledamot. Andra medlemmar utses bl a av Domkapitlet samt en representant för de anställda. Prinsessan Eugénie skrev in i stadgarna att det skulle vara en jämn könsfördelning i styrelsen.

Om Visby stift

Visby stift är ett av Svenska kyrkans tretton stift. Förutom församlingar på Gotland är alla församlingar inom Svenska kyrkan i utlandet en del av Visby stift. Stiftets uppdrag riktar sig inte bara till de formellt kyrkotillhöriga, utan innebär ett erbjudande om medmänskligt stöd, bearbetning av tros- och livsfrågor samt en social gemenskap som vänder sig till alla som vistas inom stiftets område.

Stiftet arbetar med:

• Levande församlingar, engagerade medarbetare, fördjupande och glädjefyllda gudstjänster.
  • Ett brett diakonalt arbete med fokus på de mest utsatta.
  • En undervisning för olika åldrar som väcker nyfikenhet samt fördjupar kunskaper, andliga och existentiella insikter.
  • En missionsuppgift som bygger på dialog och en strävan att vara goda förbilder.
  • Visby stift är en av Gotlands största arbetsgivare, Gotlands största kulturproducent och Gotlands största markägare.

För ytterligare information kontakta:

- Visby stifts kontaktperson är biskop Erik Eckerdal som nås via pressekreterare Linda May Dahlström, telefon 072-451 63 27, linda.may.dahlstrom@svenskakyrkan.se

- Gotlands Sjukhems kontaktperson är advokat och styrelseledamot Anders Fritzell, telefon 073-373 70 16.