Vanliga frågor

Jag är inte döpt. Kan jag konfirmera mig?

Ja, du kan anmäla dig till konfirmation även om du inte är döpt. Innan det är dags för konfirmationsgudstjänst behöver du döpas. De som har hand om konfirmandtiden hälper dig att ordna det.

Jag är orolig för att sova borta på lägret. Vad ska jag göra?

Alla ledare vill att konfirmationen ska bli bra och ge fina minnen. Berätta gärna för ledarna hur du känner så kan de stötta och hjälpa till om det behövs. Det första lägret är i Östergötland så att du enkelt kan bli hämtad ifall du väljer att inte sova där.

Måste man tro på Gud för att bli konfirmand?

Det behöver du inte. Men konfirmandtiden är ett bra tillfälle att ta reda på var du själv står i frågor som handlar om livet och den kristna tron.

Kostar det något att konfirmeras i Vreta klosters församling?

Nej, konfirmationstiden är kostnadsfri.

Jag har dyslexi och vill inte läsa högt. Vad ska jag göra?

Det är viktigt att konfirmationstiden blir bra för dig och att du känner dig trygg i gruppen. Ni ska tillsammans få testa och lära er om kristen tro genom samtal, övningar och lekar.
Berätta gärna för ledarna, eller be dina föräldrar göra det, om vad som inte fungerar så bra för dig.

Den konfirmandgrupp jag vill vara med i finns i en annan församling. Går det att delta där?

Ja, du kan välja att konfirmeras i vilken församling du vill.

Jag är 16 år och har kommit på att jag vill konfirmeras. Hur gör jag?

Varmt välkommen! Det är inte ovanligt och det finns ingen övre åldersgräns för konfirmation.

Jag känner mig inte bekväm med att stå framför folk och vill inte göra det på konfirmationsgudstjänsten. Kan jag konfirmera mig ändå?

Alla människor är olika och är bekväma med olika saker. Vi tvingar ingen att göra något som den inte vill. Är du inte bekväm med redovisningen på konfirmationsgudstjänsten så löser vi det.

Jag har en NPF-diagnos och är orolig för att jag inte kommer att kunna hänga med i undervisningen?!

Vi försöker att ha en tydlig röd tråd genom våra träffar och undervisning så att det är enkelt för alla att hänga med. Konfirmationen och dess undervisning ska vara rolig och därför strävar vi efter att ha så varierande undervisning som möjligt och använda alla sinnena. Berätta gärna vad du har för behov så kan vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.