Konfirmation = växtkraft!

Malin Greij, församlingspedagog

Foto: Anna Söderquist

Samma år som du börjar årskurs åtta får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Vill du hänga med på en rolig och intressant resa, där du får lära dig massor om Bibeln, men också om livet och dig själv?

Ordet konfirmation betyder bekräftelse. Du som konfirmeras får bekräftelse av ditt dop och dig. Du behöver inte vara döpt för att vara med i en konfirmandgrupp, men för att kunna bli konfirmerad så måste du vara döpt innan den stora dagen.

På våra träffar sjunger vi, spelar musik, drama och lek blandas med samtal och diskussioner. Vi pratar om vänskap och kärlek, gott och ont, rätt och fel. Frihet och ansvar. Meningen med livet. Självklart pratar vi om vad det står i Bibeln, vem Jesus var, gudstro. Tillsammans utforskar vi vad det innebär att vara människa. Att vara medmänniska.

En präst och en pedagog är också med på träffarna. De har en särskild roll under konfirmationstiden. En roll som medvandrare på resan, som samtalspartner, som guide. Han eller hon är någon som kan visa på det kristna perspektivet i det vi ser och upplever under resan fram till destinationen, alltså konfirmationsgudstjänsten.

Och när vi väl tillsammans når dit, då firar vi denna gudstjänst med din familj, släkt och vänner. Firar, ja! För det är verkligen en dag att fira. Du har kommit till en viktig hållplats på din resa genom livet.

Att konfirmera sig är för många ett sätt att växa, både som person och i tron. Det vittnar många av våra konfirmander om.

Malin Greij är församlingspedagog och ansvarig för konfirmation i Ystad-Sövestads församling.
Varför ska man konfirmera sig, Malin?
– Under konfirmandtiden ger man sig själv en chans att upptäcka vad kristen tro är och att det har med hela livet att göra, säger hon. Man får lära känna nya människor, i en gemenskap där alla är viktiga. Det är ett tillfälle att i lugn och ro fundera igenom vad man tror och tycker, helt enkelt lära känna sig själv.

Vilket är ditt bästa minne av din egen konfirmationstid?
– Min konfirmandtid var mer lik skolan. Vi läste i Bibeln och fick frågor kring den. Väldigt olikt från hur man gör idag då man pratar om livet och kopplar det till vad det står i Bibeln. Kommer också ihåg att man fick ta sin första nattvard dagen efter själva konfirmationsgudstjänsten.

Kontakta Malin Greij om du har frågor och funderingar som rör konfirmationen. På vår hemsida hittar du alla detaljer och självklart även anmälningsformuläret.
Välkommen till konfirmationsundervisning i
Ystad-Sövestads församling!