Lyssna

Krönikan: Karolina Strand, musiker

”Jobbar du i kyrkan?” (förvånat uttryck)
”Kyrkomusiker?” (mer förbryllat uttryck)
”Men vad gör du då?” (i bästa fall intresserat uttryck annars förvirrat)

Jag är kyrkomusiker i Ystad- Sövestads församling. Jag är organist, om man ska vara mer specifik. (Nu kommer det förbryllade uttrycket att dyka upp igen).  Tur att Wikipedia finns: En organist är en person som spelar orgel. Ordet används i synnerhet om den som spelar piporgel i en kristen kyrkobyggnad, men används ibland även för person som trakterar tramporgel, hammondorgel eller dylikt.

Hammondorgel… nja… En organist är helt enkelt en kyrkomusiker med högskoleutbildning.
Men vad gör då en organist och varför jobbar jag som detta?

I mitt arbete i Ystad spelar jag orgel, piano och sjunger på begravningar, vigslar och barndop. För mig är det en ynnest att få vara del av ett sammanhang som är väldigt viktigt för människor. Liv och död och starka känslor. Med musikens hjälp kan jag förhoppningsvis trösta, stötta och glädja familjer som kommer till kyrkan med hjärtat i handen.

Jag och mina musikerkollegor finns också med vid alla gudstjänster och andakter i kyrkorna i stan likaväl som på landsbygden. Jag tror att musiken kan nå människor på ett djupare plan och öppna våra sinnen. Att själv vara delaktig i körsång eller psalmsång gör oss också fysiskt berörda av det som sker i kyrkan. När vi sjunger tillsammans synkroniseras våra hjärtslag och vår andning.

En annan stor del av kyrkomusikeryrket är just arbetet med körer och för mig är sången det allra starkaste musikaliska uttrycksmedlet. Tillsammans i kören utvecklar vi våra sångröster och blir lyhörda för varandra både musikaliskt och mänskligt. Vi får lära känna musik från olika tidsepoker och upptäcka glädjen med både enklare och mer komplicerade körstycken.

En uppgift som ligger på mig som musiker i kyrkan är också att anordna konserter i våra kyrkor. Musik i olika genrer, på hög konstnärlig nivå , tillgängligt för alla . Mötet och samspelet med alla duktiga musiker förgyller arbete och dessutom har vi möjlighet att bära vidare ett rikt kulturarv .

Efter att ha läst min egen beskrivning av kyrkomusikeryrket, känns det bedrövligt och ganska ofattbart att konstatera att Svenska kyrkan har svårt att rekrytera nya kyrkomusiker. Men nu kan vi alla hjälpas åt ! Berätta för pianospelande, sjungande unga om detta inspirerande yrke så att vi kan få en återväxt inom kyrkomusiken. Orgellektioner ställer vi gärna upp med!
– Gå ut och gör alla människor till kyrkomusiker!

Eller kanske inte riktigt alla, det blir så trångt på orgelläktaren då.

Karolina Strand, musiker

Sånger är tankar som sjungs ut med andedräkten, när människor blir berörda av stor kraft och inte längre låter sig nöja med allmänt prat.

(Grönländskt ordspråk)