Kyrkoherdens tankar 1/2023

Kära församlingsbor!

Det har hunnit gå några veckor in på 2023, men fortfarande känns det lite ovant.
Vad ska det nya året bära med sig? Vad vill du att 2023 ska bli för just dig?

Mycket av det som händer kan vi inte påverka, men vi kan hoppas och önska att livet ska få vara gott. Vi kan vända oss till Gud och be.

”Rogate”. Be och ni ska få. Uppmaningen kommer från Jesus och finns i Johannesevangeliet kapitel 16, vers 24.

Be och ni ska få. Starka ord, ord som kan förleda oss att tro att Gud uppfyller alla våra önskningar utan att vi själva måste bidra och vara en del i vårt eget liv.

Att be är ett sätt att tala med Gud. Gud finns i ditt liv oavsett om du ber eller inte men det är skönt att be. Att sätta ord på tankarna och känslorna. Att högt, eller bara i tanken, formulera något som du just där och då behöver få ur dig, prata med någon om, det är befriande. Gud lyssnar och avbryter inte.

Brukar du be? Det är aldrig försent att börja annars. Du behöver inte fundera över om du formulerar dig ”fint” eller rätt. Du behöver aldrig någonsin känna att du stör. Gud finns alltid där och har alltid tid för dig. Tidigt på morgonen, i lunchrusningen, mitt i natten. Alltid.

Se på Gud som din bästa vän som du kan höra av dig till oavsett om du har glädjande besked, dystra nyheter eller bara vill småprata lite. Var som helst. När som helst.

I kyrkan tycker många att Gud känns extra nära, extra närvarande. Dit är du alltid välkommen.

Allt gott,
Susanne Keyser, kyrkoherde