Kyrkoherdens tankar 2/2024

Kära församlingsbo!

Söndagen den 26 maj är i år Heliga Trefaldighets dag. Trefaldighetstiden är veckorna mellan pingst och domssöndagen i slutet av november.
Trefaldighetstiden, vad är det egentligen? Jo, denna tid handlar om lärande. Att lära känna Gud, men också att växa som människa.

Hela livet består av lärande. Vi lär oss att prata och att gå, vi lär oss läsa, skriva och räkna. I skolan får vi också kunskap om samhället, om litteratur och kultur, om historia både i Sverige och världen. Och mycket, mycket mer.

Efter skolan fortsätter vi lärandet. Varje dag. En del ny kunskap kan förändra hela ens tillvaro, annan tänker vi kanske inte så mycket på. ”Man lär sig något nytt varje dag” är ett talesätt som många uttalar. Vi lär oss något nytt om oss själva, vad det är att vara människa.

I detta nummer av tillTro handlar det en hel del om all den kunskap – om Gud och om sig själv – som konfirmanderna får genom att delta i konfirmandundervisningen. Oavsett i vilken ålder du väljer att konfirmera dig.

Du kan också läsa om hur det är att vara Ung ledare i konfirmandverksamheten.
Att som ung ge sig själv en tid att få reflektera tillsammans med andra om kring de stora frågorna i livet tror jag är viktigt. Våra konfirmander möter andra vuxna som kan bli nya samtalspartners i deras liv.

Nu står sommaren för dörren också. Precis som vi brukar så kan du se fram emot en härlig musiksommar i kyrkan! Torsdagskonserter  på kvällen i Mariakyrkan drar igång mot slutet av juni, precis som ”Sommarmusik med andakt” som i år är i Bromma kyrka vid samtliga tillfällen.

Sommar betyder också middagsbön, möjlighet att delta i guidade turer i Mariakyrkan och annat trevligt. Självklart kan du också titta in i kyrkan helt spontant, sitta ner och vila, tända ett ljus, samla dina tankar. Du är alltid välkommen.

Jag önskar dig en skön och stärkande sommar!

Susanne Keyser
Kyrkoherde