Susanne Keyser kyrkoherde

Kyrkoherdens tankar, tillTro nr 2/2022

Kära församlingsbor!

För några veckor sen firade vi påsk och nu är det dags för Kristi himmelsfärdsdag och pingst.
Hur brukar du fira pingst? Kanske inte alls?
Till skillnad från både påsken och julen, så är detta en helg som en del väljer att gifta sig på, men som försvunnit ur mångas medvetande, tror jag.
Det är ingen särskild mat som dukas fram, inga speciella traditioner.
Men, i kyrkan är pingsten viktig. Inte minst för att pingstdagen är den dag som beskrivs som den kristna kyrkans födelsedag.
Och i den judiska tron firas pingsten till minnet av då Israel tog emot de tio budorden.

Fast det finns mycket annat också att fira. I början av maj kunde vi glädjas åt att äntligen öppna vår fina Mariakyrka igen. Vackrare och ljusare än någonsin och jag hoppas att du ska tycka om Mariakyrkan lika mycket nu, som du gjort innan, känna dig välkommen både till gudstjänst, mässa, konsert och lite när som helst under dagen då kyrkan står öppen för dig.

Vi ser också fram emot att sommaren står för dörren och med den både friluftsgudstjänster och musiktillfällen i form av konserter och andakter med musik.
Sommaren är för många också en tid av efterlängtad ledighet, förhoppningsvis kombinerad med vila, värme, bad och tid att göra allt det där som får stå tillbaka annars.
Visst är det roligt att också passa på att fixa och greja med lite allvarligare saker – det är många bygga-altan-projekt som dras igång sommartid – men kom ihåg att själen behöver sitt också.
Andrum. Eftertanke. Paus. Oavsett vem du är.

Ett bra sätt att tanka villkorslös energi, och för all del finna svalka om värmen skulle bli för hög för ditt tycke, är att besöka en kyrka.
Gå in, se dig omkring, slå dig ner i en bänk. Slut dina ögon och lyssna inåt, be en bön. Innan du går ut får du gärna tända ett ljus för de som inte finns med oss längre, eller för någon du inte träffar så ofta, för fred i världen, vad som helst som du tycker känns viktigt i hjärtat. Eller tänder du ett ljus för dig själv.
Energi, glädje och gemenskap får du också när vi firar gudstjänst tillsammans. Jag hoppas vi ses på gudstjänst eller mässa, inomhus eller utomhus, i sommar!

Allt gott,
Susanne Keyser