Kyrkor, kapell och församlingshem

Det finns sju kyrkor och två kapell i Ystad-Sövestads församling. Den största kyrkan är S:ta Maria som ligger mitt i Ystad. I stan finns också den kommunägda Klosterkyrkan, Uppståndelsens kapell och Birgittakapellet. Ute på landet har vi fem vackra vitkalkade kyrkor i naturskön miljö i Sövestad, Hedeskoga, Bromma, Baldringe och Högestad.

Ljud och film om våra kyrkor

Du som vill lyssna på en guide eller se en film om någon av våra kyrkor, hittar länkar till Kyrkoguiden i Lunds stift här. Här finns också QR-koder till respektive kyrka, om du hellre vill använda det.

S:ta Maria kyrka

Mitt i centrala Ystad ligger S:ta Maria kyrka eller Mariakyrkan som den oftast kallas. Kyrkan från 1200-talet är Ystads äldsta och en av Skånes äldsta tegelkyrkor. I Mariakyrkans torn hittar vi tornväktaren, även kallad lurblåsaren. Han har vaktat över staden sedan 1748.

S:ta Marias klockor

S:ta Maria kyrka har tre kyrkklockor: storklockan, mellanklockan och lillklockan. Dessutom har kyrkan ett klockspel med 36 klockor.

Latinskolan

Latinskolan byggdes omkring 1500 och var i bruk som skola till 1841. Byggnadens röda tegelfasad, trappstegsgavlar och mönstermurning berättar om ett högkvalitativt byggnadsskick som krävde skickliga yrkesmän. Under 1970-talet gjordes en större restaurering och byggnaden användes därefter som kontor. 1 juli 2017 tog pastoratet över skolan.

Uppståndelsens kapell

Uppståndelsens kapell är Ystads begravningskapell. Det ligger vackert med utsikt över havet på Nya kyrkogården i Ystads västra utkant.

Klosterkyrkan

Klosterkyrkan är en del av Klostret i Ystad, ett gråbrödrakloster från 1200-talet. Kyrkan ägs av Ystads kommun, men Ystad-Sövestads församling har rätt att använda kyrkan till gudstjänster, dop, vigslar, konfirmationer och begravningar.

Församlingshem

Ystad-Sövestads församling har tre församlingshem: Hedeskoga församlingshem, Kyrkstugan i Sövestad och Klostergården i centrala Ystad. Två av församlingshemmen ägs av Ystads kommun.

Hedeskoga kyrka

Hedeskoga kyrka, strax norr om Ystad, är en av fem landsortskyrkor i Ystad-Sövestads församling. Hedeskoga kyrka är en liten och personlig 1100-talskyrka som imponerar med sin rika utsmyckning, både när det gäller tak- och väggmålningar och inventarier. Särskilt sevärd är altaruppsatsen och predikstolen.

Sövestads kyrka

Sövestads kyrka ligger mitt i Sövestad längs med riksväg 13. Den vitputsade 1100-talskyrkan i romansk stil är en av fem landsortskyrkor i Ystad-Sövestads församling.

Baldringe kyrka

Baldringe kyrka ligger naturskönt på en höjd i närheten av Baldringe gård som har anor från vikingatiden. Den putsade och vitkalkade 1100-talskyrkan i romansk stil är en av fem landsortskyrkor i Ystad-Sövestads församling. Kyrkan används i huvudsak vid musikgudstjänster, storhelger, dop, vigslar och begravningar.

Bromma kyrka

Bromma kyrka ligger på en höjd i utkanten av Bromma gamla kyrkby några kilometer söder om Sövestad. Den putsade och kalkade 1100-talskyrkan i romansk stil är en av fem landsortskyrkor i Ystad-Sövestads församling.

Birgittakapellet

Birgittakapellet på Gamla kyrkogården i Ystad byggdes som gravkapell 1886. Idag används kapellet som meditationskapell i Ystad-Sövestads församling.

Högestads kyrka

Högestads kyrka ligger på en höjd intill adelsfamiljen Pipers egendom Högestads gods, strax väster om riksväg 19, mellan Ystad och Tomelilla. Den vitputsade kalkstenskyrkan i romansk stil från 1100-talet är en av fem landsortskyrkor i Ystad-Sövestads församling. Kyrkan används framförallt vid storhelger, dop, vigslar och begravningar.