Foto: Ludvig Fornell

Åre pastorat

Välkommen till Åre pastorat med våra församlingar: Kalls församling, Västra Storsjöbygdens församling, Undersåkers församling och Åre församling. -Församlingarna mitt i fjällvärlden!

Välkommen till våra församlingar i Påsk!

Påsk i Åre församling 2024

Välkommen till våra gudstjänster i påsk

Påsk i Undersåker och Kalls församlingar 2024

Välkommen till oss i påsktider.

Cash in Church 6 april

Country i Duveds kyrka kl 18.00

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

Information efter vårat cyberangrepp

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Välkommen till oss!

Lediga tjänster

Välkommen till oss och våra församlingar. Just nu har vi ej några ledig tjänster.

Åtta kan bli ny biskop

2024-02-27 | Nu är det klart vilka som ställer upp i vårens biskopsval i Härnösands stift. Åtta personer har gått vidare från nomineringsvalet – en av dem tar i september över biskopsstaven. Flest röster i nomineringsvalet fick Kenneth Nordgren, rektor vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut.

Fastan börjar på Askonsdagen 14 februari

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Välkommen till oss

Verksamhet

Åre pastorat har verksamhet året runt för alla åldrar. Välkommen att vara med!

Dop, Vigsel, Begravning

Några utav livets högtider

Vi finns för dig

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Diakoni - kyrkans omsorg

Vi finns för dig!

Söka medel ur våra Stiftelser

Vi vill hjälpa dig!

Åre pastorat geografiskt med våra 4 församlingar. Illustration: Per Wiklander

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Finstämt när Fjällgårdskvarteret visades upp

Fjällgårdskvarteret på Undersåkers kyrkogård har funnits sedan tidigt 1900-tal men mycket av dess historia hade fallit i glömska. Nu har ny kunskap kommit i dagen och den sista söndagen i augusti avtäcktes en skylt som berättar om gravplatsen där samer från ålderdomshemmet Fjällgård har sin sista vila.

Minnesgåvor

Våra fonder som vi förmedlar minnesgåvor till. Välkommen att höra av dig.

Välkommen till oss

20 anledningar att vara medlem

Nästan alla som lever i Sverige kommer någon gång i sitt liv i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst – och allt däremellan. Oavsett när ska mötet med Svenska kyrkan lyfta, stärka och ge hopp. Kyrkan är en plats att vara stolt över. Du som medlem gör allt möjligt!

Bli medlem i Svenska kyrkan

Välkommen! Det är enkelt att bli medlem i Svenska kyrkan! Här kan du läsa om vad det innebär och ansöka om medlemskap.

Tack för att du är medlem

Ditt medlemskap betyder mycket för många

Förra året besökte 68 898 barn och föräldrar kyrkans öppna verksamheter i Jämtland/Härjedalen och Västernorrland, 612 760 barn och vuxna besökte en gudstjänst och kyrkans medarbetare gjorde 14 317 besök hos äldre, ensamma och sjuka . Det här är några exempel på allt det som händer i församlingar runt om i Härnösands stift – exempel på allt det som Svenska kyrkans medlemmar gör möjligt genom sin kyrkoavgift.

Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.