Foto: Marcus Gustafsson

Bygdeå församling

Välkommen till Svenska kyrkan i Robertsfors kommun och våra kyrkor i Bygdeå, Robertsfors, Ånäset och Överklinten. Här finns många olika sorters mötesplatser för alla åldrar där du kan finna glädje, ro, gemenskap, och stöd när livet brister.

På gång

Porträttbild på biskop Åsa Nyström i röd ämbetsdräkt och kräkla i handen.

Biskop Åsa Nyström besöker Bygdeå församling

En av alla viktiga arbetsuppgifter som en biskop har är att besöka alla församlingar i stiftet för att möta församlingsbor, förtroendevalda och anställda. 25–28 april kommer biskop Åsa Nyström för första gången till Bygdeå församling och du får flera möjligheter att träffa henne och höra henne tala. Tillsammans får vi ett tillfälle att utvärdera församlingens arbete och hämta ny inspiration.

En grupp äldre personer är ute och promenerar tillsammans på en cykelväg.

Hälsa och gemenskap

I Robertsfors och Bygdeå finns det promenadgrupper som träffas varje måndag. Fart och längd på promenaden utifrån vilka som kommer. Välkommen att vara med.

Veckans webbandakt

Söndag 14 april – Tredje söndagen i påsktiden

Denna söndag får vi fira andakt i Umeå stads kyrka med Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå. Vi får även lyssna till när Duo Kondens med My Eklund and Lisa Oscarsson framför Allegro from La Primavera skriven av Vivaldi.

Åk på läger

Sommarläger i Munkviken 2024

Gillar du sång eller äventyr? I slutet av juni och mitten av augusti kan du få åka med på roliga läger i Munkviken utanför Lövånger. För barn som bor i Bygdeå församling är halva lägeravgiften subventionerad för att så många som möjligt ska ha råd att åka med.

Församlingsliv

Fira gudstjänst

Mitt i allt som pågår i livet samlas vi till gudstjänst. Du är välkommen att vara med oavsett vem du är, hur gammal du är och om du är en van gudstjänstfirare eller aldrig har besökt kyrkan tidigare.

Tre flickor ser förväntansfulla ut.

Barn och familj

Barn och deras föräldrar är en viktig del av församlingen. Vi har grupper och aktiviteter för olika åldrar och vi vill att du ska känna dig välkommen att vara med på det som passar dig.

Unga och konfirmation

Kyrkan kan vara en fantastisk plats att växa på och här finns rum för alla de stora frågorna och massa kul på vägen. Bygdeå församling erbjuder både konfirmation och andra grupper för tonåringar och unga vuxna.

Några äldre personer sitter vid ett bord och äter soppa och samtalar.

Vuxna

I Bygdeå församling finns många mötesplatser för vuxna. Det spelar det ingen roll om du är 25 eller 95 år - gemenskapen är till för alla.

Körer och musik

Sången och musiken är en viktigt del i församlingens liv och genom musiken är det många som upplever ett tilltal från Gud. Du är välkommen att vara med i någon av våra körer eller att som åhörare njuta av en konsert med duktiga musiker och sångare.

Jobba i Bygdeå församling

Visst vill du bli vår nya präst?

En av våra präster går i pension och nu vi söker hans efterträdare – är det du? Kom och arbeta i Bygdeå församling där du får vara med och forma framtiden.

Vill du jobba extra som gudstjänstvärd?

Är du 15 år eller äldre? Då kan du få extrajobb i församlingen som gudstjänstvärd. Du tar då hand om praktiska arbetsuppgifter som exempelvis ljuständning, ljud och utdelning av psalmböcker.

Aktuellt från Svenska kyrkan

Prenumerera via RSS

Rabatterade biljetter till MR-dagarna

Publicerad:

Nu släpps biljetterna till Mänskliga Rättighetsdagarna (MR-dagarna) med upp till 25 % rabatt! Den 14-15 november 2024 äger arrangemanget rum i Sara kulturhus, Skellefteå. Svenska kyrkan en av huvudarrangörerna.

Skogsutredningen: Samtal om hyggesfritt skogsbruk

Publicerad:

Den 9 april genomförde Svenska kyrkans skogsutredning ännu ett rundabordssamtal, denna gång med fokus på erfarenheter av så kallat hyggesfritt skogsbruk. Här kan du ta del av samtalet.

Ärkebiskop Martin: På påskdagen tänder vi ljusen och omfamnar mysteriet

Publicerad:

Ärkebiskop Martin Modéus skriver i DN Kultur om påskens mysterium.

Vappusima

Publicerad:

Pääsiäisen jälkeen mennään kohti kevättä. Siman resepti tulee Torshällasta - ole hyvä!

Lusikkaleivät pääsiäiseksi

Publicerad:

Resepti on Pirjo Lyytiseltä, joka oli 1990-luvulla pappina ruotsinsuomalaisessa työssä Nyköpingissä. Pirjon perheessä Siilinjärvellä tehtiin lusikkaleivät ainoastaan pääsiäiseksi, lusikkaleivän muotohan muistuttaa pääsiäismunaa. Ja lusikkaleipien väliin heillä laitettiin aina keltaista appelsiinimarmeladia.

Har du sett något som är trasigt?

FELANMÄLAN Församlingen har många lokaler och ytor att hålla reda på. Därför är det inte säker att vi alltid upptäcker om något gått sönder eller inte fungerar. Hjälp oss genom att klicka här och göra en felanmälan. Då lovar vi att vi ska rätta till felet så snart som möjligt.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.