Närbild på en tussilago som tittar fram i vårgräset.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Svenska kyrkan i Kalmar

Svenska kyrkan i Kalmar består av församlingarna S:t Johannes, Kalmar domkyrka, Heliga Korset, S:ta Birgitta och Två Systrars. I pastoratet ingår också begravningsverksamhet med två kyrkogårdar, Diakonimottagning, Diakonala köket och verksamhet i Sjukhuskyrkan och kyrkan i kriminalvården. Kansliet med expedition finns på Domprostgården, Södra Vallgatan 25, 392 31 Kalmar.

Aktuellt i pastoratet

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Två majskolvar mot blå himmel

Livräddare i fält

Mat är en mänsklig rättighet, ändå går miljoner människor på jorden hungriga. Det är en fråga om fördelning – vi delar inte lika på resurserna.

Gudstjänster i veckan

Predikoturer den 15 - 21 mars 2024

Kyrkogårdsteater 2024

Välkommen på årets kyrkogårdsteater på Södra kyrkogården!

Välkommen till oss!

En vit dopklänning med rosa rosett hänger på en metallgrind i kyrkan.

Livets skeden

Vid livets stora tillfällen finns Svenska kyrkan. Här hittar du information om dop, konfirmation, vigsel, begravning och samtalsstöd.

Mötesplatser

I Svenska kyrkans församlingar möts varje år hundratusentals människor vid mötesplatser för olika åldrar! Välkommen du också.

En vuxen håller en ungdoms händer i sina.

Diakoni - vårt sociala arbete

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete.

Organisationsuppgifter

Här hittar du information om vår organisation, policys, lediga tjänster, personuppgiftsbehandling och faktureringsuppgifter!

Medlemskap i Svenska kyrkan

Tack för att just du är medlem. Här kan du läsa mer om vad ditt medlemsskap bidrar till. Är du inte medlem är du varmt välkommen att bli det!

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Någon sitter vid ett skrivbord bakom en datorskärm och knappar på ett tangentbord.

Kontakta dataskyddsombud

Om du har frågor som rör personuppgiftsincidenten, vänligen kontakta dataskyddsombudet

Nyfiken på Gud?

Läs om kristen tro