Foto: Olle Thoors

Svenska kyrkan, Kiruna pastorat

Samhörighet, glädje, kärlek och frid

Kiruna pastorat bildades 2014 med Jukkasjärvi, Karesuando och Vittangi församlingar.  Det bor närmare 23 000 människor inom pastoratets gränser. De flesta, ca 18 000 bor i tätorten Kiruna och resten i och runt ett 50-tal byar.

Kiruna pastorat har en yta på 20 553 kvadratkilometer och är mångkulturellt.
Samisk, tornedalsk, finsk- och svensk kultur dominerar men här finns också
många människor med rötter långt från Sveriges gränser.

Läs mer om Kiruna pastorat

Söndagsmässa med mottagning av kyrkoherde

Sammanlyst gudstjänst för pastoratets alla församlingar.

Tidigare nyheter

Prenumerera via RSS

Rötter - ett läger för ungdom 14-18 år med rötter i Finland

Publicerad:

Har du fötterna på två stränder? Under helgen kommer vi att fundera kring identitet, var vi kommer ifrån och vad vi påverkas av. Vi kommer smaka på det som är finskt; ord, företeelser och ätbara saker (tänk vad mycket spännande finskt godis det finns ). Vi kommer leka, pyssla, sjunga, fira andakter och kanske till och med ha en Finnkamp! Du är välkommen oavsett hur din relation till Finland och det finska ser ut och hur mycket eller lite du talar finska. Huvudspråket kommer att vara svenska men båda språken kommer att få plats. Anmälan senast 27 mars.

Sanningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset

Kyrkans hus i Pajala, onsdag den 15 november kl 17:00–19:00

Allhelgonatid 2023

Digitala gudstjänster

Välkommen att fira gudstjänst på webben! Här hittar du gudstjänster samt kortare andakter och böner som spelats in i våra församlingar.