Västermalms församling

Välkommen till Svenska kyrkan på Kungsholmen och Essingeöarna i Stockholm. Vi vill vara en öppen gemenskap för dig, som ger rum att skapa balans mellan vila och att växa.

Sommarkaféer

Välkommen till våra sommarkaféer utanför Kungsholms kyrka och S:t Görans kyrka.

Vill du spela under gudstjänsten?

Vi tycker att det vore roligt om fler församlingsbor ville vara med och bidra med sång och musik i gudstjänsten i Kungsholms kyrka.

Vandring på Stora Essingen

Upptäck nya platser och smultronställen på Stora Essingen under vår vandring i denna ljuva sommartid.

Konserter

Församlingens kyrkor fylls regelbundet av musik och sång. Här hittar du konserter och musikgudstjänster.

Drop-in-vigsel 2 augusti

Störst av allt är kärleken!

Pride i Västermalms församling

Läs mer om vad som händer i Västermalms församling under Stockholm Pride 2024.

Möt författaren och frisören Bobby Oduncu

Bobby berättar om sin resa från mörker till ljus i försöken att komma ut som homosexuell i en konservativt kristen och ortodox miljö. Samtalet leds av prästen Marjut Ervasti.

Sing-along-kväll med Devotion

Sjung med när Kungsholms kyrka gästas av sångduon Devotion (som gjorde Pridelåten Fabulous 2021).

Gå på upptäcktsfärd i Stockholms kyrkor

Stockholms stifts kyrkor rymmer historia från tidig medeltid ända in i 2000-talet. Återupptäck den i sommar. Besök innerstadens tempel, förorternas moderna kyrkorum och skärgårdens träkyrkor.

Dags för konfirmation!

En chans att utforska livets stora frågor, ha roligt och lära känna nya vänner! Se våra alternativ här.

Lediga tjänster

VAR MED OCH UTVECKLA Västermalms församling på Kungsholmen och Essingeöarna i centrala Stockholm. Vi söker musikpedagog/pedagog (vikariat).

Hitta till kyrkor runt om i Sverige – eller ge dig ut på en vandring

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Ett kyrktorn sticker upp bakom trädkronorna mot blå himmel.

Sommarkyrkor

Många kyrkor håller öppet även under sommaren. Du hittar sommaröppna kyrkor via vår webbkarta eller app.

Tillsammans för förändring i 150 år

Sedan 1874 har vi fört en kamp för och tillsammans med människor som lever i utsatthet över hela världen. Vi gör det för att vi alla lever under samma himmel, med samma rättigheter till ett värdigt liv.

Aktuellt från Västermalms församling

Prenumerera via RSS

Drop-in-dop i S:t Görans kyrka 15/9

Publicerad:

Det är aldrig för sent att låta sig döpas. Alla är välkomna, oavsett ålder. Visste du att du kan döpa ditt barn även om du själv inte är medlem i Svenska kyrkan?

Aldrig släppa taget- föreläsning med Frida och Tilda Boisen

Publicerad:

Frida och Tilda kommer till Kungsholms kyrka i september och berättar om sina starka upplevelser.

Sing-along-kväll med Devotion

Möt författaren och frisören Bobby Oduncu

Publicerad:

Västermalms församling tilldelades fana i samband med nationaldagen

Publicerad:

Västermalms församling hade glädjen att tillsammans med flera andra organisationer ta emot en fana av landshövding Anna Kindberg Batra i samband med nationaldagen.