Västermalms församling

Välkommen till Svenska kyrkan Västermalms församling på Kungsholmen och Essingeöarna i Stockholm.

Boka dop

Du kan låta dig döpas oavsett ålder, det är aldrig för sent! Läs mer om dopet och om hur du bokar.

Ett nygift brudpar kysser varandra utanför kyrkan.

Boka vigsel

Funderar ni på att gifta er? Alla är välkomna att vigas i Svenska kyrkan. Kom ihåg att en av er ska vara (eller bli) medlem i Svenska kyrkan.

En vit kista med rosa blommor och ett kors av jord.

Begravning

Här får du svar på frågor om begravning, kyrkor, kapell. Hos oss finns möjlighet att boka en liten eller stor lokal för minnesstund efteråt.

Dags för konfirmation!

En chans att utforska livets stora frågor, ha roligt och lära känna nya vänner!

Verksamheter

Här kan du läsa om våra mötesplatser, konserter, körer, återhämtning och fördjupning och verksamheter för barn och familj.

Kontakt och öppettider

Välkommen att höra av dig till oss som arbetar i Västermalms församling.

Barnklädesförsäljning

Behöver du fylla på i ditt barns garderob? Församlingen arrangerar försäljning av begagnade barnkläder för vår och sommar samt begagnade leksaker.

Familjedag i S:t Görans kyrka

Välkommen att fira palmsöndagen tillsammans med oss den 24 mars.

Fasteaktionen

Den 11 februari gick startskottet för Act Svenska kyrkans årliga insamlingskampanj, Fasteaktionen, som pågår till palmsöndagen 24 mars. I fokus står alla människors rätt till mat.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.

Stilla veckan

Sista veckan i fastan kallas för stilla veckan. En del kallar den också för passionsveckan.

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.

Vad har ägg med påsk att göra – egentligen?

För att fira Jesus uppståndelse är ägget en symbol för nytt liv.

Påsken– en skruvad trestegsraket

Upplägget med tre helgers stegrad dramatik inför Jesus död och återuppståndelse har med tiden lett till ett crescendo av rätt så egendomliga traditioner. Hur har det blivit så?

Påskris

Det finns flera teorier bakom traditionen med påskris, eller fastlagsris som det också kallas.

Kulturnatt i Kungsholms kyrka 20 april 2024

Upplev kultur i form av konst, musik och dans i Kungsholms kyrka. En kväll du inte vill missa!

Renovering av kulturgravar

Västermalms församling har fått 340 000 kronor av kyrkogårdsförvaltningen för att rusta upp tre kulturgravar på kyrkogården intill Kungsholms kyrka.

Aktuellt från Västermalms församling

Prenumerera via RSS

Kulturnatt i Kungsholms kyrka 20 april 2024

Påsken– en skruvad trestegsraket

Påskris

Publicerad:

Vad har ägg med påsk att göra – egentligen?

Publicerad:

För att fira Jesus uppståndelse är ägget en symbol för nytt liv.

Vad händer i församlingen i påsk?