Foto: Ikon

Mörrum-Elleholms församling

Du är alltid välkommen för att fira gudstjänst, delta i verksamheten eller för ett enskilt samtal med präst eller diakon. Församlingen är belägen i Karlshamns kommun i Blekinge.

Vi firar mässa i Mörrums kyrka söndag 4 augusti kl 10.00. Välkommen!

Emma Mattsson, präst och Jan Wallin, organist.

Ska du boka doptid eller vigseltid i sommar?

Under perioden 22 juli-4 aug har expeditionen stängt så tänk på att ringa oss innan för att boka era dop- och vigseltider.

Våra präster under sommaren 2024

Maurits Rehn är vår vikarierande kyrkoherde under juni-juli samt till och med den 18 augusti. Mellan den 19 augusti till 15 september är vikarierande kyrkoherde Magnus Tyche. Maurits Rehn är tillbaka mellan 16 september till den 30 september. Det går att nå vår kyrkoherde på tfn 0454-594 01.

Prästgården

Församlingsexpeditionen är stängd v 30-31, 22/7-4/8 2024

Församlingsexpeditionen är stängd v 30-31, 22 juli-4 augusti 2024. Öppnar åter måndag 5 augusti. Vid akuta ärenden kontakta vik. kyrkoherde Maurits Rehn på 0454-594 01.

Sommarcafé! Tisdagar kl 14.00-15.30. Nu är det uppehåll till den 6 augusti.

Välkommen på en stunds fika och gemenskap utanför församlingshemmet.

Mörrums kyrka är öppen varje dag för ljuständning.

För ev samtal kontakta kyrkoherde Maurits Rehn, 0454-594 01,diakon Jenny Lindholm, 0454-594 08 eller pedagog Anne-Mie Johnsson, 0454-594 09.

Välkommen till våra kyrkor.

Mörrums kyrka är öppen varje dag med möjlighet att tända ljus, be, ta en andningspaus, bara vara i tystnad... Elleholms kyrka är öppen varje dag från 1 maj till och med 1september kl 08.00-16.00

Orgellektioner för dig som är 12 år eller äldre.

Enskilda lektioner eller i grupp om 2-3 st. Om du har spelat piano tidigare kan du redan en del, en du kan också vara helt nybörjare. Orgel låter bra direkt! Om man vill kommer man att få spela i gudstjänst. Tid för lektion bestäms från gång till gång med Karin Sax Granlöf.

Sångskola för män! Tisdag 17/9, onsdag 18/9 samt torsdag 19/9 kl 19.00-21.00

Vill du utveckla/upptäcka din sångröst? Nu har du chansen att lära dig grunderna i sång! Under tre kvällar får du veta om du är bas eller tenor, lära dig enkla stämmor och sjunga tillsammans med andra körsångare. Ledare är Karin Sax Granlöf, kantor, sång- & körpedagog med 30 års erfarenhet. Inga förkunskaper krävs! Tfn: 0454-594 05. E-post: karin.sax.granlof@svenskakyrkan.se

Workshop i sångteknik

Här får du tips på hur du får luften att räcka längre, hur du lättare tar höga toner, får mer kraft i rösten mm. För vuxna och ungdomar från 14 år. Ledare: Karin Sax Granlöf

Musik - våra körer

Musik är en Guds gåva till oss människor. Den tolkar livet och tron. Vi behöver sången, rytmen och melodin för att ge uttyck åt känslor som sorg, rädsla, glädje... Kyrkomusik kan skapa rum åt det ordlösa mötet.

Ungdomskör tisdagar kl 17.00-18.00

Ungdomskören jobbar i projekt - vi övar 4 -5 gånger och sjunger sen i kyrkan. Man anmäler sig till ett projekt i taget. Projekt 1: Den Helige Mikaels dag – Tema Änglar. Sön 29/9 kl 10.00. Övningar: 27/8, 3/9, 17/9, 24/9.

Barnkörer: Öringarna, åk 1-3 och Laxakören, åk 4-6

Start vecka 38 Onsdag 18/9. Öringarna: Drop-in med frukt-fika: kl 14.30. Övning kl 14.40-15.15. Laxakören: Drop-in med frukt-fika; kl 15.30. Övning kl 15.40-16.30. Körledare Karin Sax Granlöf.

Spela upp inspelad musik i kyrkan

Mörrum-Elleholms församling erbjuder levande musik vid dop, bröllop och begravningar. Spotify Business finns inte längre och din privata Spotify får inte spelas upp i offentliga miljöer. Om du vill ha inspelad musik vid dop, bröllop och begravning, ta med dig köpt CD-skiva eller nedladdad och betald musik från exempelvis iTunes. Vi erbjuder även Musikbanken - en digital tjänst för strömmande musik framtagen speciellt för Svenska kyrkan.

Vi söker en präst 100%

Mörrum-Elleholms församling - Tro, Hopp & Kärlek

Blekinge kontrakt

Blekinge kontrakt är ett av 12 kontrakt i Lunds stift inom Svenska kyrkan som omfattar alla församlingar och pastorat i Blekinge.

Stöd till Gaza

Act Svenska kyrkans partner är på plats i Gaza och står redo med förnödenheter. Vi bidrar också med psykosocialt stöd till drabbade i både Israel och Palestina. Din gåva behövs!

Ge en gåva till katastrofinsatser