Påsklandskap i Mjölby kyrka
Foto: Mjölby församling

Folkungabygdens pastorat

Välkommen, kyrkan finns här för dig vid de högtidliga tillfällena i livet, men också för dina vardagliga behov. Kyrkan är en plats för möten mellan människor och mellan människor och Gud. Folkungabygdens pastorat består av församlingarna Boxholm, Mjölby, Skänninge, Väderstad, Vifolka, Ödeshög och Östra Tollstad

Veta kyrka interiör.

Kalender för församlingarna i pastoratet

Här nedan hittar du kalendern för alla församlingar. Under kalendern finns länkar till respektive församlings egen kalender. Du hittar även kalendern i appen Kyrkguiden som du laddar ner gratis i din mobil.

Påskliljor i solen.

Fastan och påsken i kyrkan

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar att Jesus besegrar döden. Andakter och gudstjänster i församlingarna under fastan och påsken hittar du under kalendern här på hemsidan.

Påsklandskap i Mjölby kyrka

Påskens gudstjänster

Välkommen att fira gudstjänster i kyrkan i påsk

Lediga tjänster

Kulturarvssamordnare till Folkungabygdens pastorat

Vi söker dig som vill vara med och säkerställa det stora kulturarv som finns inom begravningsverksamheten med vård och dokumentation.

Kantor till Ödeshög

Vår nuvarande kantor går i pension under året och vi söker därför en ny kollega med särskilt ansvar för musiken bland barn och unga

Information om personuppgiftsincident

Vi vill informera dig om en personuppgiftincident som skedde när Svenska kyrkan blev utsatt för ett cyberangrepp i november 2023

En visselpipa.

Visselblåsarfunktion för Svenska kyrkan i Folkungabygdens pastorat

Svenska kyrkan strävar efter att upprätthålla en god förvaltningskultur och motverka korruption och andra oegentligheter. Så kallade visselblåsare spelar en central roll för att värna och främja viktiga värden i ett demokratiskt samhälle, såsom öppenhet och transparens.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.

Dop - Livets första fest

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

En man sitter ute i naturen och fotograferar.

Samtycke för för bild, film och ljud

Vi publicerar gärna bild, film och ljudmaterial i våra olika medier och därför behöver vi inhämta samtycke från er

En ung tjej står i en kyrka med bänkrader i bakgrunden. Hon är klädd i en vit tröja. Text i bilden: Du är viktig. Anmäl dig till konfirmation redan idag.

Konfirmation

Du är viktig. När du är konfirmand finns möjlighet att prata om och fundera på sådant som vi kanske inte gör varje dag – liv och död, glädje och sorg, kärlek, rädsla och ensamhet.

Närbild på någon som håller fram några kylskåpsmagneter med ord som tvivel, livet, Gud, dela, tro och så vidare.

Nyfiken på kristen tro?

Är du vuxen och nyfiken på eller söker en tro eller vill växa vidare i den tro du har?

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Behöver du någon att tala med?

Alla kan vi hamna i lägen då livets känns tufft och man är ledsen, orolig eller rädd. Läs mer om samtal och själavård hos Svenska kyrkan i Folkungabygdens pastorat

Bibeln - en bok som berör

Vad har dessa texter med mig att göra, och vem är Gud?

Gult bårtäcke över kista.

Bårtäcken och cermoniurna

Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs över kistan under begravningsakten istället för en blomsterdekoration. Församlingarna har bårtäcken att låna ut till begravningsakten.

Bli medlem i Svenska kyrkan

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör eller ha gemenskap.

Litet barn i lila keps springer längs altargången i kyrkan mot den öppna kyrkporten.

Här finns din församling

Välkommen till gemenskap, tro och hopp i våra sju församlingar. En levande kyrka dit alla kan komma oavsett var man befinner sig på trons väg

Gravskötsel

På kyrkogårdarna vårdar vi minnet av våra anhöriga. Om du inte orkar, hinner eller kan sköta graven själv - låt oss hjälpa till.

Två personer sitter i en soffa med ryggen mot kameran. På en TV-skärm, med levande ljus uppställda framför, syns en präst.

Kyrkan på webben

Vi har samlat ett urval länkar till digitala kanaler så att du kan följa vad som händer i församlingar eller se en gudstjänst

Kontakt/personal

Söker du personal, vill boka dop,begravning, lokal, frågor om kyrkogårdar eller annat. Här hittar du alla kontaktuppgifter. Under pandemin har vi begränsade möjligheter att ta emot personliga besök på pastors- och kyrkogårdsexpeditionen.

Församlingsblad och kalender

Här finns programblad för församlingarnas gudstjänster och verksamheter

Om Folkungabygdens pastorat

Välkommen, svenska kyrkan i Folkungabygdens pastorat finns här för dig

Församlingsinstruktion

Vart är Folkungabygdens pastorat på väg? Vad inspirerar oss? Vilka hinder vill vi övervinna? Vilka mål ska leda församlingarnas verksamhet? Här kan du bläddra i Folkungabygdens församlingsinstruktion och läsa om hur vi vill vi vara Jesu Kristi kyrka.

Vigselringar i silver på ett gift pars händer som håller hand.

Bröllop

Bröllop är fest! Ett minne för livet. När vi gifter oss i kyrkan och tar emot välsignelsen säger vi ja till att sätta in kärleken i Guds sammanhang, vi lägger den i Guds händer