Nyponros vid havet, med regnbågsmärkning.
Foto: Gunilla Wahrenberg

Söndrum-Vapnö församling

Välkommen till Svenska kyrkan, Söndrum-Vapnö församling. Vem du än är och hur du än har det så finns kyrkan här för dig. Kyrkan vill erbjuda både andlig och social gemenskap för alla.

Öppen kyrka

Under sommaren kommer Söndrums kyrka och Vapnö kyrka att vara öppna alla dagar.

Hundkex med en fjäril, text "sommarmusik 2024".

Sommarmusik 2024

Välkommen till sommarens musikgudstjänster!

Gudstjänster

Välkommen att fira gudstjänst

Helgmålsandakter (digitala)

På lördagar klockan 18:00 rings helgen in och vi publicerar en digital Helgmålsandakt här nedan.

Två personer promenerar under samtal.

Någon att prata med

Välkommen att ta kontakt för ett samtal eller en pratpromenad

Information om personuppgiftsincident

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet i november 2023.

Har du frågor kring personuppgiftsincidenten?

Kontaktperson för Söndrum-Vapnö församling är Dataskyddsombud Xeeda AB Tfn 08-22 55 40. E-post dso@xeeda.se

Lediga tjänster

Att arbeta inom Söndrum-Vapnö församling innebär att arbeta för något man tror på, och oftast arbete med människor på olika sätt. När det uppstår rekryteringsbehov inom vår organisation hittar du annonserna på denna sida.

Välkommen att höra av dig till oss.

Nyhetsbrev

Söndrum-Vapnö församling har ett Nyhetsbrev som kommer ut ca en gång per månad. Prenumerera så kommer brevet direkt i din mobil, läsplatta eller dator en gång i månaden. Erbjudandet är gratis men du behöver prenumerera på tjänsten för att ta del av all information.

Personer står i motljus på stranden och fiskar.

Tankar inför helgen

"Det är just det som det handlar om: att våga lyssna på den som ropar ”Kom”." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Kyrkans SOS

Kyrkans SOS är en fristående ideell organisation som erbjuder kris- och samtalsjour. Du kan ringa SOS-telefonen eller skriva till SOS-brevlådan. Du får vara anonym. För dig mellan 12 och 25 år finns Nätvandrarchatten.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Utträde - information från Svenska kyrkan på nationell nivå

Företag uppmanar personer att lämna Svenska kyrkan och skickar betalningskrav

På kyrkokansliet har vi den senaste tiden från både församlingar, privatpersoner och myndighet blivit uppmärksammade på att företag uppmanar personer att utträda ur Svenska kyrkan med hjälp av dem. Vid flera tillfällen har personer sedan fått fakturor och i vissa fall även inkassokrav.

Betalningskrav för en tjänst som inte är beställd kan vara bedrägeriförsök och personen som fått betalningskravet bör bestrida det. Det obehag och de konsekvenser detta får är problematiska, tyvärr har Svenska kyrkan hittills inte hittat någon möjlighet att stoppa det.

Det är alltid gratis att både träda in i Svenska kyrkan och att träda ur.

Kyrktornet

Här kan du läsa församlingsbladet Kyrktornet.

Regnbågsnyckeln

Se människan! För människans skull!