Konfirmation

En chans att utforska livets stora frågor, ha roligt och lära känna nya vänner! Våra alternativ syns snart här och anmälan öppnar 23 maj. Välkommen till konfirmation 2023-2024!

UNDER KONFIRMANDTIDEN får du lära dig mer om kristendomen och hur den hänger ihop med våra liv. Du får möjlighet att lära känna nya vänner, dela tankar och funderingar om Gud, livet och kristen tro.

INGEN FRÅGA ÄR FÖR STOR eller för liten under konfirmandtiden. Vi lyfter våra gemensamma frågor och funderingar helt utan krav på prestation.

TILLSAMMANS UTFORSKAR vi de stora livsfrågorna på ett lekfullt sätt genom olika övningar för att lära känna oss själva och varandra bättre. Många grupper åker på olika läger men det finns också lägerfria alternativ.

SJÄLVA KONFIRMATIONSDAGEN är en fest för dig, dina
närmaste och hela församlingen.

Se alla alternativ och anmäl dig på minkonfa.se

ALTERNATIV OCH ANMÄLAN

MinKonfa är ett sammarbete mellan Adolf Fredriks församling, Finska kyrkan, Gustaf Vasa församling , S:t Matteus församling, Stockholms Domkyrkoförsamling, Tyska kyrkan, och Västermalms församling.

Anmäl dig här!

Sommarkonfa 2024

Välkommen på konfirmationsläger till Hälsingland! Tillsammans får vi 11 dagar fyllda av gemenskap, funderingar om kristen tro, bad, lek och samtal om högt och lågt. En tid av möten med dig själv, med nya vänner och med Gud.Det här konfirmationsalternativet är för dig som kanske har mycket för dig under skolterminerna, men med mer tid på sommaren. Vi träffas några gånger under vårterminen för att lära känna varandra och åker sedan iväg tillsammans till en lägergård där vi får fördjupa oss i frågor kring livet och den kristna tron.Gruppen är nu full och anmälan innebär att man placeras på kölistan.

Gymnasiekonfirmation 2024

Blev det inte av att du konfirmerade dig när du gick på högstadiet? Det är inte för sent!Oavsett varför det inte blev av så är du varmt välkommen till vår gymnasiekonfirmation. Vi träffas en onsdagskväll i månaden för gemenskap i samtal, delande, skratt och tillsammans utforska vad kristen tro kan vara. Här finns en plats för dig oavsett om du ser dig som troende, sökande, tvivlande eller bara vill veta mer om livet, universum och allting.Vi avslutar konfirmationstiden med att åka på läger över Kristihimmelsfärdshelgen och naturligtvis med själva konfirmationen i hänryckningens tid, also known as Pingst.Så häng på, det här blir kul!

Lär känna dig själv under konfirmandtiden
Konfirmation handlar om Gud och om det du tycker är viktigt i livet. Vi vill ge dig en chans att lära dig mer om kristen tro och det är okej att fråga om allt.

Det år du fyller fjorton får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och med det menar man i kyrkan bekräftelse av ditt dop och dig. När du döps får du löftet att Gud alltid finns med dig genom livet, oavsett vad som händer. Under konfirmandtiden får du möjlighet att upptäcka vad det betyder.

TRÄFFAS OFTA ELLER ÅKA PÅ LÄGER
Konfirmandtiden kan se ut på olika sätt. I en del församlingar träffas konfirmandgruppen regelbundet under ett läsår, antingen varje vecka eller en hel helg i månaden. I andra församlingar koncentreras konfirmandtiden till några veckor på sommarlovet. Då kan det handla om läger med olika inriktning beroende på vad du är intresserad av. Oavsett vilket alternativ du väljer tar det ungefär lika lång tid sammanlagt att konfirmeras.

NYA KOMPISAR OCH MER KUNSKAP
Om du väljer att konfirmera dig hoppas vi att du efteråt ska känna att du fått svar på dina frågor, att du fått många nya kompisar och haft en jätterolig tid, och att du lärt dig mer om Gud, Jesus, livet och världen. Kanske var kristen tro något för dig, kanske inte, men du vet vad det handlar om.

läs mer om komfirmation

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.