Två barn håller hand och hoppar från bryggan i vattnet.
Foto: Alex & Martin /Ikon

Västra Tunhems pastorat

Dop, bröllop, begravning - och hela livet däremellan. Välkommen till församlingarna Västra Tunhem, Vänersnäs, Åsaka-Björke och Gärdhem som tillsammans bildar Västra Tunhems pastorat!

Vill du få ett nyhetsbrev från Västra Tunhems pastorat?

Anmäl dig här!
En handplockad blombukett står i en vas på ett bord.

Välkommen som medlem!

Nära 66 procent av Sveriges befolkning är medlemmar i Svenska kyrkan, det är vi glada för! Är du inte redan medlem är du varmt välkommen att bli det!

En massa prästkragar i solen.

Vill du komma i kontakt med oss? Varmt välkommen att höra av dig till oss!

Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.

Vill du boka dop, vigsel eller begravning?

Varmt välkommen att höra av dig till oss!

Sommarkyrkoteamet

Här är sommarkyrkoteamet som kommer att lysa upp pastoratets verksamhet under sommaren.

Villa Björkås

Villa Björkås erbjuder en möjlighet att njuta av hembakt fika i en vacker miljö. Passa på att ta en promenad runt dammarna och njut av natursköna omgivningar med rikligt naturliv.

Stick- och virkcafé i Villa Björkås

Är du en passionerad stickare eller virkerska? Vill du dela din kunskap med andra eller kanske lära dig något nytt själv? Då är vårt stick- och virkcafé något för dig!

Sommarmusik

Våra musikgudstjänster i sommar! Välkommen!

Några människor går genom en park.

Pilgrimsvandringar

Att gå i stilla eftertanke är att gå mot vardagskulturen med dess ständiga ljud- och bildbrus. Jakten på nyheter, information, senaste nytt inom skräpkulturen och ständigt nya upplevelser klingar av i "tystnadens kultur".

Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Väx i tro

Vad är egentligen kristen tro?

Målarretreat

Vi bjuder in till en retreatdag i Vargöns kyrka och Björkåsparken.

En vit landsbygdskyrka bland lummiga träd.

Sommar

Oavsett var i Sverige du befinner dig under sommarmånaderna finns Svenska kyrkan nära.

Ulrica Fritzson vigs till biskop och tas emot

I mars 2024 valdes Ulrica Fritzson till Skara stifts nästa biskop. 22 september vigs hon till biskop i Uppsala domkyrka och 28 september tas hon emot i Skara domkyrka som stiftets 84e biskop.

Behöver du prata med någon?

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Själavårdsteamet

Själavård för livets alla skeenden.

Livsstegen - 12 steg till inre hälsa

Nyfiken på Livsstegen? Välkommen till informationsträff i Väne Åsaka församlingshem den 11 september kl. 18.

Information från kyrkogårdsförvaltningen

Nyhet! Se dig omkring på kyrkogårdarna!

Nu har du möjlighet att se dig omkring digitalt på kyrkogårdarna!

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

För dig som är historieintresserad

Kyrkböcker - en guldgruva för släktforskare

De svenska prästerna var tvungna att dokumentera förändringar i sin socken eller församling. Denna folkbokföring är idag ovärderlig för en släktforskare.

Lär känna din kyrka och kyrkogård

Våra kyrkor och kyrkogårdar vårdar personliga minnen och ett gemensamt kulturarv. Följ med på en vandring på kyrkogårdarna i Västra Tunhem, Vänersnäs, Gärdhem, Väne Åsaka och Norra Björke och gör en tidsresa till svunna tider.

En elbil står och laddar från en laddstolpe.

Miljöarbete är naturligt!

Pastoratets miljöpåverkan ska fortsätta att minska.Och det ska märkas att andlighet och hållbarhet hör ihop.

Uppladdat vid Vargöns kyrka

Sen solcellerna kom på plats 2015 har de gått för fullt och ger 35 000 kW per år.

Klimatsmarta rabatter på våra kyrkogårdar

Rätt växt på rätt plats - skräddarsydda paketförslag

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan