Flera personer i cafémiljö samtalar. Leende kvinna i fokus.
Foto: Nadine Minner

Marykedjan

Västerås stift bedriver det diakonala samverkansprojektet Marykedjan med stöd från Europeiska socialfonden, ESF+. Projektets mål är att bygga fungerande samverkan där kommun, näringsliv och civilsamhälle arbetar tillsammans för att fler människor ska komma in på arbetsmarknaden och inkluderas i samhället. Syftet är att motverka socioekonomisk utsatthet.

Projektet består av ett antal delmål som tillsammans bidrar till ökad social hållbarhet och delaktighet. Under projekttiden kommer vi bland annat arbeta för att skapa en kedja av insatser som ökar förutsättningarna för fler att komma i arbete, utveckla församlingarnas mötesplatser för att främja hälsa och social inkludering, bygga samarbeten med aktörer som erbjuder aktiviteter som underlättar steg in i samhället och på arbetsmarknaden, starta upp verksamhet som erbjuder råd och stöd i samhällsfrågor samt samverka med näringslivet för att kunna erbjuda olika former av arbetspraktik.

Projektet är en vidareutveckling av Svenska kyrkans arbetsmarknadsprogram MARY där vi sprider metoden till fler samhällsaktörer och ökar möjligheterna för positiv utveckling för individen genom att erbjuda sammanhållande insatser.

Projektet genomförs i samarbete med:

Örebro Stadsmission
Studieförbundet Bilda
Empower By Bilda
Loka Brunn Hotell & Spa AB
Hällefors kommun (samt det kommunala bostadsbolaget BOAB)
Ljusnarsbergs kommun
Ljusnarsbergs församling
Hällefors Hjulsjö församling
Region Örebro Län
Kooperativet Möjligheternas Hus
ABF
Hällefors folkhögskola
Måltidens Hus, Örebro Universitet
Studieförbundet Sensus, samt
Arbetsförmedlingen

Följeforskning av projektet sker i samarbete med Åbo Akademi.

Här kan du klicka dig vidare till Marykedjans webbplats för mer information

Flera personer i cafémiljö samtalar. Leende kvinna i fokus.

Marykedjan

Lokal samverkan för hälsa och socioekonomisk hållbarhet.