Foto: Magnus Aronson /Ikon

Konfirmation

Vem är du? Vad spelar roll i ditt liv? Vad är viktigt för dig? Under tiden som konfirmand får du tid för det som är viktigt i livet – både det lekfulla, roliga, och det allvarliga.

Funderar du på livet, kärleken, Gud, döden, vänskap, sorg och glädje? Då erbjuder konfirmandtiden dig en möjlighet att lära känna dig själv, vad du tror på och vad du står för. I samtal och praktiska aktiviteter får du möjlighet att utmana dig själv. Det finns tid för både allvar och lek. För att bli konfirmand behöver du inte tro på Gud men kyrkan vill ge dig en chans att ta reda på vad den kristna tron handlar om. Under konfirmationstiden får du möjlighet att dela dina tanka med andra. Vi ställer frågor och söker svar. Vi ser fram emot att lära känna just dig!

Veberöds församling har just nu en stor grupp av ungdomar som konfirmationsläser, ni träffar dem på en del av våra gudstjänster. Där dyker även de ungdomar upp som ska konfirmeras till sommaren. Till dig som just nu går i årskurs sju, vi hoppas att även du vill bli en del av församlingens konfirmationsverksamhet läsåret 2024/2025! Hoppas vi ses!

All konfirmationsundervisning är gratis.

Är du vuxen och ännu inte konfirmerad? Välkommen att kontakta expeditionen i Veberöds församling.

Terminskonfa

Genom samtal, gemenskap, lek och andaktsliv lär vi känna varandra, oss själv och den kristna tron.

Sommarkonfa

Ung ledare

Är du intresserad av att hjälpa till i församlingen som ung ledare? Vi behöver din hjälp!

För mer information kontakta

Allt om konfirmation- läs mer på Svenska kyrkans gemensamma hemsidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

Händer håller i en glasskål med vatten som lyfts upp ur en sjö.

Dopets symboler

Människan har i alla tider alltid använt sig av symboler för att förtydliga och tolka sin tro. Dopets mest synliga symboler är vattnet, dopljuset och dopklänningen.