Det är självfallet inte en oväsentlig sida av arbetet, men Luther ägnar den inte speciellt stor uppmärksamhet. Desto mer vikt lägger han vid arbetets andra sida, nämligen att arbetet är till för vår nästa. Arbetets mening handlar för Luther i första hand om att vi i vårt arbete ger av oss själva, av vår tid och av vår kraft för att tjäna nästan.
Bonden och handlaren ger av sina liv för att jag ska kunna ha mat på bordet. Busschauffören ger av sitt liv för att jag ska komma till jobbet. Parkeringsvakten ger av sitt liv för att det inte ska bli parkeringskaos på gatorna. Artisten ger av sitt liv för att jag ska få en stunds avkoppling och njutning eller nya insikter. Verkstadsarbetaren bidrar till produktion av varor jag behöver. Och så vidare.
Nyttan kommer andra till del
Teologen Gustaf Wingren (1910–2000) berättar i sin självbiografi om sin pappa som arbetade på Lundbergs läderfabrik i Valdemarsvik, som bland annat framställde läder till skor.
När pappan en dag såg en bild i tidningen på den nya regeringen, kommenterade han: ”Det finns de som säger att arbetet är meningslöst. Jag ser att alla ministrar i den nya ministären har skor på fötterna. Det måste vara viktigt för dem att ha bra skor. Om det lyckas beror på mig.”
Pappan såg att hans arbete med att framställa läder till skor, var till nytta för ministrarna.
Vi tvingas ur vår själviskhet
Både i våra kallelseuppgifter som föräldrar, barn och vänner och i våra arbeten är vi till för vår nästa och för samhället. Vi tvingas ut ur vår själviskhet, vi tvingas att vara till för varandra.
Det är vad Luther syftar på när han talar om att vi i dopet är kallade att leva för våra medmänniskor. Vi ska ge av våra liv i de sammanhang vi är satta. Och vi ska också ta emot liv av andra. I förtröstan kan vi vila i att detta är ett liv som är menat av Gud och omslutet av Gud.
Luthers tanke kan hjälpa den som är missmodig
Den lutherska synen på arbetets mening tycks nästan ha gått förlorad idag. Men den skulle kunna vara en tillgång och en hjälp, något som kan ge min tanke en annan riktning när jag fastnar i missmod över att mitt arbete inte ger mig tillräckligt mycket.
Då blir frågan i stället hur jag i min kallelse är till gagn för min medmänniska, eller min nästa, som det ofta kallas i Bibeln. Och medmänniskan behöver vi inte leta upp. Hon finns där, mitt i våra vardagsliv, med sina behov. Vi möter henne i våra olika roller, i vår kallelse.
Ingenting i dessa handlingar eller i arbetet är kristet i sig. Allt är bara mänskligt och jordiskt, fyllt av vardag. Men för en kristen är det insatt i ett sammanhang som handlar om dopets djupaste mening: att vi människor dör, uppstår och lever med Kristus. Och när vi sätter vår medmänniska i centrum, i stället för oss själva, då kommer också – märkligt nog – Kristus i centrum.