Om Gud är kärlek – varför finns då ondska och lidande?
När livet är som bäst trivs vi med oss själva, våra vänner och våra dagliga sysslor. Vi känner oss värdefulla och älskade. Vi kanske planerar och drömmer om en framtid då allt ska vara gott och bra.
Men ibland blir livet inte som vi tänkt oss. Kanske drabbas vi av sjukdom eller att någon i vår närhet dör. Och när vi ser ut i världen finns mycket att känna oro för. Oro för vad klimatkrisen betyder nu och för kommande generationer. För de krig som pågår. För alla människor som svälter, naturkatastrofer, mobbing, hat, människor som utnyttjar andra människor, förföljelser och förtryck av människor, korruption, tortyr, kränkningar av de mänskliga rättigheterna.
Listan kan bli nästan hur lång som helst. Det är ingen helt god tillvaro som vi lever i. Ibland ser vi tydligt att människan ligger bakom det onda som sker, aktivt eller genom att inte ingripa. Men ofta sker förfärliga saker utan människans medverkan. Det onda finns och ter sig oförklarligt.
Om Gud är kärlek borde ondskan inte finnas
Under årtusenden har generationer, precis som vi, funderat på varför Gud inte sätter stopp för all ondska. Om Gud är den gode och kärleksfulle guden som Bibeln beskriver borde det väl vara hur enkelt som helst? Den gud som har all makt i himlen och på jorden? Ändå tillåter Gud att ondska, lidande och död finns i världen.
Frågan är alltså varför det onda existerar om det finns en Gud som är kärleksfull, har all makt och kunskap och som dessutom är helt och hållet god. Det finns inget enkelt svar på frågan som i kristen tradition brukar kallas teodicéproblemet.
Bibelns beskrivning av paradiset och det så kallade syndafallet skildrar mänsklighetens utsatthet i berättelsens form och med hjälp av symboler.
Från början var allt gott. Världen var en perfekt plats, ett paradis utan ondska och lidande. Bibeln berättar att Gud såg på allt som var skapat och tyckte att det var mycket gott, Första Moseboken 1:31. Så hände något. En del av Guds skapelse ville själv vara Gud. Som ett trotsigt barn som säger ”kan själv” gjorde människan uppror. Människan som är en tänkande varelse med fri vilja tänkte att hon skulle klara sig utan Gud eller åtminstone inte vara så beroende av Gud.
Människan kan välja att samarbeta med Gud eller att inte göra det. Människan är fri att välja att göra gott och vara god eller att göra sådant som är ont och destruktivt för henne själv, för andra och för världen. Enligt Bibelns berättelse frestades människan att göra det onda. På så sätt kom synden till världen som från begynnelsen var utan ondska. Synden – att människan vänder sig bort från Gud – är orsak till människans onda handlingar, Första Moseboken 1–3. Så började kampen mellan gott och ont. En kamp som pågår än i dag.