Längre ned kan du läsa en teologisk fördjupning om att tolka Bibeln.
Bibeln är en bok skriven av människor. Samtidigt är kristna övertygade om att Bibeln visar vem Gud är och hur Gud handlar i historien och i våra liv. När vi läser Bibeln behöver vi kunna balansera dessa två perspektiv. Att lyssna efter Guds röst och att samtidigt läsa de bibliska texterna utifrån att de är skrivna av människor i en specifik tid och i ett specifikt sammanhang.
Bibeln innehåller texter som läsaren direkt kan förstå och känna sig drabbad av. Men i Bibeln finns också sådant som kan uppfattas som poänglöst, svårförståeligt eller direkt oacceptabelt. För att sådana texter ska bli meningsfulla behöver vi kunna tolka dem. Tolkning handlar dels om att förstå hur texterna uppfattades i sin ursprungsmiljö och vilket budskap de var tänkta att förmedla. Dels handlar tolkning om hur texterna kan tala till oss idag. Oftast sker tolkning utan att vi tänker på det. Att läsa är helt enkelt att tolka. Ibland är tolkningen mer krävande. Oavsett vilket, sker tolkning alltid i dialog med andra, kyrkans gemenskap eller i dialog med historien.
Vissa bibliska texter kräver särskild uppmärksamhet. Det gäller exempelvis textställen som tycks strida mot naturvetenskaplig eller medicinsk kunskap eller världsbild. Ett annat exempel är de texter som handlar om våld, särskilt mot kvinnor. En bibeltolkning som accepterar exploatering och förtryck är aldrig acceptabel.
Hur ska vi kunna se vad som är viktigt och mindre viktigt i Bibeln? Vad är bra och dåliga tolkningar? Reformatorn Martin Luther talade om Kristus som Skriftens kärna och stjärna. Med det menade han att Bibeln ska läsas med Kristus budskap och gärning i fokus. Det gäller hela Bibeln. En god tolkning är den som ur Bibelns texter kan lyfta fram Guds kärlek, befrielse och upprättelse, oavsett om det är Nya testamentet eller Gamla testamentet.